Har börjat göra mig själv illa igen
Hej! Under ca 2 års tid har jag haft svårt med att acceptera mig själv och tycka om mig själv. Jag började skära mig på armarna för ca 2 år sedan och jag höll på länge. Men sedan slutade jag och kämpade varje dag för att må bra. Men jag har kommit tillbaka till botten igen och jag har skärt mig. Efter 2 år... på armar och ben... Jag skäms verkligen. Men det känns som att jag inte duger till. Jag är inte mobbad eller något. Jag har bara svårt att vara nöjd över vem jag är, hur jag ser ut och grov ångest... Jag vet inte vad jag ska göra?! jag vågar inte prata med någon samtidigt som jag vet att det kanske blir bättre... snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
hejbuphjälp

BUP svarar:
Hej
Du frågar vad du ska göra. Mitt råd till dig är att söka hjälp. Jag ska utveckla mitt resonemang lite mer senare i mitt svar till dig.
Först så vill jag ge dig hopp och skicka med en massa beröm. Jag vill påminna dig att du lyckades med hjälp eller på egen hand att sluta göra dig illa.
Du kan göra det igen. Bra kämpat.
Frågan är om du kan hitta den kraften igen och göra samma sak eller om du behöver hjälp och stöd för att klara av detta. Att söka hjälp visar på styrka inte svaghet.
Jag kan förstå att du skäms och inte vill samtala om detta men det är viktigt att du inte fortsätter att göra dig illa. Det är ju inte någon bra lösning på dina problem att skära dig utan problemen brukar bara bli större och större något du säkert känner till.
Du skriver att du har svårt att acceptera och gilla dig själv. Du är naturligtvis inte ensam om att tänka negativt/kritiskt runt utseende, identitet mm. Inte bara tonåringar har dessa tankar men det är vanligt i den åldern då det händer mycket med sin egen kropp. Man kommer in i pubertet och jämför sig med andra. Ett sätt att börja tycka om dig lite grann är att inte självskada.
Glöm inte bort att du har fixat att bryta detta och kan fixa det igen. Plocka fram din girlpower.
Vi får många brev runt detta ämne där ungdomar skäms, inte vill visa sina armar och ben på badstranden eller för sina föräldrar/partner. Det är viktigt att tänka att det är sin egen kropp man gör illa, att ärren kommer finnas kvar. Att man får leva med dessa resten av livet men om vi vänder detta till något positivt kan det även bli en påminnelse att du fixade att sluta göra dig illa.
Men som sagt det finns bra professionell hjälp att få.
Det finns en chatt som jag vill rekommendera www.shedo.se/chatt. Börja där om det känns lättare som ett första steg än att vända dig till dina föräldrar och skolkurator.
Lycka till