Tror jag har OCD
Hej, jag är kille och 13 år och jag har ett as jobbigt problem som jag inte vågar prata med någon om. Jag tror jag har ODC. Varje dag när jag vaknar måste jag först gå upp bädda min säng väldigt noga så det inte är en enda skrynkla. Sen går jag in på toan och städar och lägger allt så det ligger perfekt och i symmetri. Sen går jag in och bäddar resten av sovrummen och städar osv. Om jag inte gör detta varje morgon får jag typ ångest och kan inte göra något innan jag gjort de. På kvällen är de samma sak och det kan även hända på dagen. I skolan har jag allt super perfekt o skåpet och gör så allt ligger perfekt efter varje gång jag öppnat de. Innan jag städar och håller på måste jag alltid andas och svälja i en viss ordning tills det känns rätt innan jag kan börja städa. Sen måste jag städa i en viss ordning annars får jag ångest. Samma sak med mobilen att allt ska vara perfekt i den. Inga notiser och alla appar ska vara stängda och ligga i färgordning. Jag tror ingen vet om detta eftersom jag skäms över det för att det känns som jag är helt dum i huvudet. Skulle absolut inte våga prata med någon jag känner om de så vet inte vad jag ska göra. Hjälp mig
Ångeeest

BUP svarar:
Hej!
Så jobbigt du har det med att känna att du inte kan prata med någon om det här! Du ska veta att du är långt ifrån ensam om att drabbas av besvär som dessa. Du skriver inte något om din familj, känns det som du skulle kunna säga något om det här till dina föräldrar?
Det är vanligt att man skäms mycket över det tvång man har, fast egentligen är det inte något man ska behöva skämmas för. Ibland kan det hjälpa att man säger bara lite om hur det är till någon man litar på och ser hur den reagerar.
Väldigt många har ju något tvångsmässigt beteende med att kolla något eller så, så ganska ofta kan man förvänta sig få positiv respons från andra, att andra kan känna igen sig. Att använda humor kan också avdramatisera kring olika problem.
Många unga, och vuxna, kan ha olika tvångsmässiga beteende utan att det behöver handla om OCD eller tvångssyndrom. För att få veta om du verkligen har OCD så behöver du få hjälp med en bedömning hos psykolog, läkare eller annan behandlare.
Om det vid bedömningen visar sig att man har tvångssyndrom så får man råd om vad som hjälper och det finns bra behandling mot OCD.
När man har ett problem som man tycker känns svårt att berätta om så kan det ibland vara till hjälp att läsa på lite först om det problem man drabbats av. Det kan vara skönt att få känna igen sig och få bekräftat att man faktiskt inte är tokig och att det går att göra något så problemen minskar eller försvinner.
Om du vill läsa lite mer om tvång hos ungdomar så skickar jag med information om det. Ungdomsmottagningen har också en del information om bland annat tvång hos ungdomar som du kan kolla in via den här länken på umo.
Om du skulle bestämma dig för att söka hjälp för en bedömning så ska du veta att all vårdpersonal har sekretess, en tystnadsplikt reglerad i lag så ingen kan få reda på att du sökt vård eller för vad.
En del börjar med att prata med skolkurator som då kan ge råd om hur man går vidare.
Du är långt ifrån ensam och det finns bra hjälp att få om du känner att du skulle behöva det. Lycka till!