Har helt tappat förtroendet för min familj
Hej Bup!
jag är en tjej på 17 höstar, som har d för jävla dåligt. Asso jag har det jättejobbigt hemma med min familj då dom gör att jag vill begå självmord. Jag hatar dom så jävla mycket, jag har tappat mitt förtroende HELT till dom. Dom psykar mig exakt hela tiden och dom har skämtat om psyket me mig och om att flytta ifrån mig så d slipper se mig. Jag har själv börjat fundera på att lägga in mig själv på psyket men jag vet inte för jag är självmordsbenägen och har ett ganska allvarligt självskadebeteende(skär mig, svälter mig, spyr upp maten, går dagar utan mat). Min tränare har jag jättebra förtroende till och hon tar mig på allvar och jag har berättat om mina familjeproblem och om mitt självskadebeteende. Så jag och hon(min tränare) har pratat om polisanmälningar och socialen. För jag menar, ett barn ska inte behöva ha självmordstankar pga sina föräldrar? Jag har varit självmordsbenägen i 3 år nu och jag har en depression och ätstörningar som mina föräldrar inte vet om..för jag berättar inget för dom..
Vill påriktigt DÖÖ

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss. Självklart ska ett barn inte må så dåligt att det får självmordstankar på grund av sin familj!
Du skriver att dina föräldrar/din familj psykar dig, skämtar på ett respektlöst sätt och att du nu helt saknar förtroende för dem. Så ska ingen behöva ha det hemma. Jag förstår att du inte känner att du kan tala med dem om dina självskadebeteenden och självmordstankar då.
Vad bra att du har en tränare som stöttar dig och som du litar på och kan prata med.
Eftersom ni funderar på att kontakta socialtjänsten vill jag tipsa om sidan Koll på soc där du kan läsa om hur de jobbar och när man ska kontakta dem m. m. Socialtjänsten är de som har ansvar att hjälpa dig om du har en svår hemsituation.
Du behöver också få en bedömning av depression och självskadebeteenden.  Kontakta BUP där du bor och förklara hur din situation är och be om ett bedömningssamtal. Eftersom du är 17 år och din situation är som den är bör du kunna få komma utan dina föräldrar (normalt ska de vara med).
Om du vill chatta eller prata med någon via nätet eller telefon om din jobbiga situation finns bland annat BRIS och Tjejzonen, där man bland annat kan chatta med "storasystrar".
Föreningen SHEDO  stöttar personer med självskadebeteenden och ätstörningar.
Lycka till, och var inte rädd att att hjälp för att komma vidare!
(Här nedan har jag lagt lite information om vad man ska göra om man inte står ut hemma, plus brev med svar  som andra skrivit till oss om liknande problem.)