Litar inte på min våg
Hej BUP! På senaste tiden har jag slutat att lita på min våg. De må låta konstigt men låt mig förklara. Om jag en morgon ställer mig på vågen och konstaterar att inte mycket har hänt, och sedan låter mig själv gå och äter mycket t.ex. choklad så blir jag väldigt frustrerad. Jag vet att siffran på vågen kommer att öka. Men när jag på kvällen testar så är det ingen stor skillnad. Då intalar jag alltid mig själv att det är för att chokladen inte gjorts om till kalorier än och att jag nästa eller näst nästa dag kommer att gå upp. Men det har inte hänt. Jag åt mycket mer än min utsatta gräns för kalorier per dag men gick inte upp något enligt vågen. Sen har vi också tillfällena då jag ser att jag gått ner. Men jag litar inte på det. Golvet jag står på lutar lite och det måste vara därför den där siffran står där.
Sedan för att gå över till ett annat problem. Jag hade en målvikt som jag redan nått. Min nya målvikt är såklart lägre men nu när jag kommer tillbaka till min första målvikt så känner jag mig inte smal. Då känner jag mig besviken.
Jag berättade om mina problem för en kompis men ångrar stark att jag gjorde det. Han frågar varför jag inte äter mer osv. Och ber hela tiden om ursäkt för saker han sagt som han tror kan ha påverkat mig. Han sa att det lät som att jag hade en ätstörning. Anorexia för att vara exakt. Men jag känner inte så. Jag kan sluta när jag vill. Det är bara så att jag inte vill. Och gång på gång säger jag till honom att det inte är hans fel. Det här har hållit på längre en vår vänskap.
Det här blev väldigt huller om buller, men vad ska jag göra?
En frustrerad person

BUP svarar:
Hej!
Vikten går normalt litet upp och ned beroende på när på dagen du väger dig och hur mycket vatten du har i kroppen just då. Man kan inte förvänta sig att vågen genast visar vikt efter om du ätit mycket eller litet.  Det visar sig mer på sikt. Att väga sig en gång i veckan kan därför vara bättre.
Du sätter nya mål för din viktnedgång. Men hur ligger du i vikt, är den normal eller inte?
Du säger att du kan sluta gå ner när du vill, men du vill inte. Men skulle du kunna tänka dig att sluta på prov under en månad och se hur det blir då? Om det verkligen är så lätt att sluta som du tror?
Din kompis antyder att du har en ätstörning och kanske du själv också har oroats av tanken på det.
Jag tycker det vore bra för dig att tala med skolsköterskan om hur du förhåller dig till mat och vikt och vad som är normal vikt för dig. Det finns en risk att du kan fastna i detta för mycket och då kan det vara svårare att ta sig ur.
Du kan också chatta med tjejzonen och kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.