Vi bråkar mycket och jag vill bara dö
Är det konstigt om jag tänker på självmordstankar hela tiden? Och ja, det finns förklaringar till detta. Jag mår dåligt eftersom alla mina kompisar hamnar i bråk, röker och dricker... men det är ju inte det värsta enligt mig. Jag har hört när mina föräldrar hade samlag/sex och kan inte sova längre på kvällarna. Det hjälper ju inte att hitta deras glidmedel helt synligt på köksbordet. Vi bråkar mycket i familjen och jag vill bara dö. Min brorsa (10 år äldre) har precis flyttat och då kom allt ansvar på mig och allt bara trycker ner mig sen dess.

BUP svarar:
Hej!
Vilken jobbig period du verkar vara inne i då det både är mycket bråk hemma i din familj och mycket som händer i dina kompisars liv, samtidigt som du säkert har fullt upp med att klara av din egen vardag och det som händer kring dig.
-Så nej, det är inte konstigt eller svårt att förstå att du har det tungt och tänker på att livet är jobbigt att leva.
Jag skulle säga att när det är så bråkigt i ens familj eller i kompiskontakter att man märker att man blir djupt nere och börjar tänka på självmord- ja, då är det verkligen en viktig signal på att det är för mycket svåra saker som händer i ens liv och en signal på att det är klokt att söka stöd och hjälp så du kan må bättre igen.
Tycker du att det finns någon som du känner förtroende för och skulle kunna prata med om det du känner? Någon som kan förstå dig och ditt perspektiv.  Det brukar vara viktigt att få känna det stödet från någon när man går igenom en jobbig tid.
Att bli påmind om sina föräldrars sexualitet kan i tonåren vara ganska outhärdligt. De flesta föräldrar brukar kunna förstå det om sina tonåringar. Vad säger din storebror, kan du prata mer med honom om hur det här känns för dig?
Du skriver också att du känner att mer ansvar har kommit på dig sedan din storebror flyttande. Kanske han kan förstå dig vad du går igenom nu?
Jag tror att du också kan vara hjälpt av att vända dig till din skolkurator eller till en ungdomsmottagning som erbjuder samtalskontakt för unga.
Du kan läsa mer på UMO .Om du vill vara anonym kan man också chatta eller ringa och prata med en kurator BRIS.
Ta hand om dig och ge inte upp!