Jag är rädd hela tiden
Hej !
Jag har under ett år nu har jag blivit sjuk (mentalt) !
Det är jag helt säker på !  Jag har hört massa röster inne i mitt huvud ! Och jag är helt seriös ingen bullshit det är inte ens min egna röst det är en tjejs röst ! Hon säger saker hela tiden ca en gång varje timme ! Men grejen är att jag kan inte urskilja det hon säger till mig (få ord kan jag hör som Jag,Han,Är,Hon) simpla ord typ)! Jag har försökt att prata med henne men hon svara mig inte fast jag vet att hon hör mig!! WTF det är som om jag är med i en scräck film !! Jag har försökt att hitta hjälp som mina kompisar men de tror att jag skojar och leker mentalt sjuk för skoj skull ! Samma sak om min familj o skolsökterskan (det kan bero på att jag skojar väldigt ofta o är en pajas) men jag är seriös!!!!!!!!
Jag kan ju fan inte sova på nätterna ! Men aja vet att ni inte kommer ta mig seriöst heller , ni kommer tro att jag är bara ett barn som skriver massa skit till er bara för att slösa er tid !
MVH Adam 16år
...........shit hörde henne nyss ! Jag *blank* du *blank* tillsammans WTF vad ska det betyda. Jag är piss rädd hela tiden
Adam

BUP svarar:
Hej
Jag vet inte om du kommer bli nöjd med mitt svar men jag förstår verkligen att du är seriös och att du hör röster är ett stort bekymmer för dig. Du slösar inte med vår tid.
Det måste vara jobbigt att vara så rädd och att inte kunna sova på nätterna. Det påverkar ju hela ens vardag och måste göra att du har svårt att orka med skolan.
Förstår att det är jobbigt för dig och vill verkligen inte förminska ditt problem men jag tänker att i de flesta fall är det inte farligt att höra röster. Obehagligt och skrämmande men inte farligt och inte heller ovanligt. Modigt av dig att försöka ta och prata med rösten i ditt huvud. Vet inte om jag skulle kommit på den idén.
Mitt råd till dig är att ta upp detta en gång till med din familj och skolsköterska. Att du ibland skojar och är en pajas betyder väl att du tycker att det är jobbigt att prata om detta. Visa upp din seriösa sida och försök att inte skämta och skoja till det så du riskerar att de inte tar dig på allvar. Jag tycker att det skulle vara konstigt om de gjorde det en gång till. Om dom skulle göra det sök hjälp på annat sett via chatten på BRIS.
Vem du nu kommer träffa eller chatta med är det viktigt att du berättar om din rädsla och dina mardrömmar. Var så detaljerad som möjligt. Berätta allt. När du hörde rösterna för första gången. Hade det hänt något i ditt liv precis innan rösterna kom. Om du i hör detaljer vad rösterna säger hur uppfattar du rösterna ton som snälla, onda eller arga. Bara att dela dina tankar runt detta kan vara skönt och hjälpa dig. Du kanske har en oro över att bli galen. Att du behöver hjälp är för mig självklart då detta är så jobbigt för dig.
Din skolsköterska kanske kommer hänvisa er vidare och ni kanske tar ett beslut att kontakta BUP eller någon annan vårdgivare som är lämplig och kunnig. I och med att du har det så jobbigt är det viktigt att du inte väntar med att berätta om detta. Stå på dig och använd din energi till att söka hjälp. Viktigt att det är någon vuxen som får dela detta med dig och inte dina kamrater.
Avslutningsvis vill jag säga att prata med sina kamrater kan vara bra men ibland blir deras reaktioner inte dom man vill ha vilket du märkte. Det kan vara svårt att förstå och hantera detta för dina vänner som är i din egen ålder. Jag har hört många ungdomar som blivit besvikna då reaktionerna från sina vänner inte blev bra. Det är mycket bättre att prata med någon vuxen som tar detta på ett större allvar.
Lycka till och jag hoppas att du känner att jag tog ditt problem på allvar.