Trivs inte hemma
Hej bup!
Jag mår dåligt varje dag när jag är hemma. Mina föräldrar hatar mig och jag trivs verkligen inte hemma och vi bråkar varje dag. Jag får aldrig göra något efter skolan, jag har ingen frihet och jag får inte äns vara med vänner. Jag mår psykiskt dåligt varje dag och jag kan inte koncentrera mig när jag är i skolan. För 4 dagar sen så försökte jag strypa mig själv med ett rep och jag försökte skära mig själv.
Snälla hjälp mig, jag har ingen aning vad jag ska göra. Vad ska jag göra för att inte må dåligt?
~Alice

BUP svarar:
Hej
Jag förstår verkligen att du mår dåligt. Att känna att man inte trivs hemma påverkar ju hur man mår. Det är viktigt för alla att känna att sitt hem är en plats där man kan vila och ha det skönt. Känna sig trygg och kunna ta hem kompisar. Du vet naturligtvis hur ett hem ska vara om man får drömma lite. Det är ju det som gör dig ledsen över att just nu inte har det så.
Alla familjer kan ju bråka med varandra ibland men blir det som du skriver i ditt brev varje dag är det inte bra. Man ska även få kärlek av sina föräldrar absolut inte hat.
Jag funderar på om det finns någon annan vuxen utöver dina föräldrar som vet hur du har det där hemma. Har du någon syskon du kan få stöd av. Någon som känner till att du inte får träffa dina kamrater efter skolan och att du inte känner dig fri.
Att läget nu är så allvarligt att du göra illa dig och inte orkar leva längre gör mig väldigt orolig för dig. Bra att du skrev till oss men du behöver mer hjälp än mitt svar till dig där jag vill att du ska känna dig bra, fin och viktig.
Du måste. Du bara måste ta hjälp och prata med någon vuxen om din situation hemma och konflikterna mellan dig och dina föräldrar.
På din skola finns det säkert en skolkurator. En idé är att du ber att få prata med han eller henne som ett första steg. Eller också att du ringer och pratar med en kurator på BRIS  Tel. 116 111 för kunna berätta lite mer om hur du har det. Om du igen får tankar att ta ditt liv ska du ringa Mind- Självmordslinjen. De är bra att prata med om du mår så dåligt igen.
Tack för ditt brev och jag hoppas att du vet lite mer vad du behöver göra.