Rädd för att mamma tar livet av sig
Hej
Jag är orolig över att min mamma ska begå självmord. Har sagt till henne att söka hjälp men då säger hon att de inte hjälper eller de inte har henne seriöst för hon försökte mycket förr men de hjälpte inte alls. Hon säger sånt som ”jag vill dö/inte leva”, ”ni skulle ha de enklare och bättre utan mig” och annat jag får stress för. Sj mår ja inte bra o orkar inte me mig sj, ja skulle kunnat begå självmord för längesen men tanken på att göra min mamma besviken dök alltid upp, de skulle ge henne en till anledning att jämföra mig me mina syskon o snacka skit. Men om de inte vore för henne skulle ja nu kunna överdoseera på tabletter men de kan jag inte, som sagt pga rädslan att lämna henne. Även om jag vill dö så vill jag rädda henne, såsom hon räddat mig. O då e min fråga vad kan jag som barn t henne göra? Kan jag sj ringa och boka tid till henne för då måste hon ändå gå väl?
Tack i förhand ❤️
Sad child

BUP svarar:
Hej Sad child!
Det är en plågsamt stor oro du känner för din mamma. Men det korta svaret på din fråga är att nej, du kan inte ringa och boka tid för henne på någon mottagning. Det kan faktiskt ingen annan heller göra, det måste i så fall göra hon själv. Hon är myndig och ansvarig för sig själv.
Men jag är lika orolig för du själv mår så pass dåligt att du också går med självmordstankar. Det är bra att du inte tänker göra något mot dig med tanke på att din mamma behöver dig, behöver ditt stöd och hjälp. Det är en omvänt rollfördelning, det är föräldrar som ska hjälpa sina barn när de har det svårt, men jag vet att det ibland blir omvänt, så som i ditt fall.
Jag tycker under alla omständigheter att du nu måste tänka mer på ditt eget mående och söka hjälp. Mitt förslag är att du i första hand vänder dig ungdomsmottagningen för att få samtalsstöd. Där kan du närmare gå in på hur det ser ut i din familj, inte bara med mamma utan också kanske med dina syskon, och vad får dig att tänka så mörka tankar. Hur kan du hitta mer glädje och hur du föreställer dig din framtid som skulle kännas rätt och bra för dig. På nätet kan du också chatta med någon på tjejzonen.se. Ett annat bra ställe att ringa till är Mind-Självmordslinjen. Dit kan du ringa som anhörig och prata med någon om din mamma och vad du kan göra för att hjälpa henne och dig själv.
Jag tycker att det är dags att du tänker mer på hur du själv har det och vad du själv behöver för att må bättre. Men jag förstår mycket väl att du inte kan bara ignorera hur din mamma mår. Där tror jag att det bästa vore att hitta någon annan vuxen i familjen - finns det en pappa där? en mormor? en morfar? en moster? eller någon annan i släkten - och be någon av dessa vuxna att tala med din mamma. De kan kanske resonera med din mamma att hon söker hjälp. Men inte ens en vuxen kan tvinga henne, ännu mindre du. Ansvaret är hennes och de andra vuxnas som finns familjen och i hennes vänkrets.