Självmordstankar och skär mig själv
Hej bup! Jag har mått väldigt dåligt under en längre period cirka 2,5 år kanske, jag har skärt mig sen ungefär januari 2016 och skär mig fortfarande. Jag har också börjat äta mindre och det reagerade en av mina närmsta vänner på och pratade med mig och då bärettade jag för Ebbe fajt hur jag mådde och om mitt självskadebeteende, Jag har också haft mycket självmordstankar och har många gånger varit nära på att ta mitt liv. Jag vill verkligen inte må dåligt längre
Hjälp!

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du skriver till oss och berättar att du nu vill ha hjälp. Det kan vara ett första steg mot att må bra igen!
Det är många som självskadar sig och det är många som tror de kan må bättre om de äter mindre. Eftersom du självskadat dig två år så vet du att det kan avleda dina tankar och känslor för en stund men sedan måste du igen och igen självskada sig. Och det är svårt att sluta om du inte får hjälp och stöd för de egentliga problemen du har och du verkar ha mått väldigt dåligt under lång tid. Jag undrar varför? Hur har du haft det? Har du det jobbigt hemma eller mobbas du i skolan?
Jag undrar hur mycket dina föräldrar känner till? Vet de något om hur dåligt du mått? Det bästa är om du kan börja prata med dem så de förstår hur du mår och kan hjälpa dig. Eller kanske är det enklast att gå och prata med skolkuratorn och be hen hjälpa dig prata med dina föräldrar?
Du behöver dina föräldrars stöd både för att söka hjälp men också för att få hjälp hemma. Du skriver inget om din hemsituation eller hur mycket dina föräldrar känner till och jag vet inte vad som är möjligt för dig. Du kan prata mer om din situation om du ringer Bris eller om chattar på Tjejzonen. Dessvärre blev det något fel i ditt brev, tror jag. Jag förstår inte vem du har pratat med om hur du mår. Men det låter väldigt bra att du försöker prata om det både med vänner och andra  - förhoppningsvis vuxna som kan hjälpa dig.
Lycka till!!