Vilsen och på väg att bli utbränd
Allting är kaos just nu, min bästa kompis som jag hade så himla kul med har hoppat av skolan och jag vart helt ensam, nu är jag med en annan kompis men vi är för olika har jag märkt. Hon är mer populär och hamnar i trubbel hela tiden och jag har haft det livet en gång men insätt att det verkligen inte var vem jag ville vara, hon är verkligen super snäll men vet inte hur bra vi hör ihop. Hela min klass är deprimerad vilket leder till att jag blir deprimerad delvis för att jag inte kan hjälpa dem men också på grund av stämningen. Jag är med en kille som är mitt ex, som alla säger till mig att jag inte borde vara med och jag vet inte själv men tanken av att lämna honom går inte, jag har bestämt mig för att göra slut i 2 dagar nu och det har resulterat i att jag har stannat hemma från skolan och haft konstant ont i magen, för jag är jätte kär och jag kan verkligen inte göra det även fast jag kanske borde.. Jag känner mig helt vilsen i mig själv och tappar ständigt mina mål, min stress har tagit över mitt liv och jag tror jag håller på att bli utbränd för allt jag vill göra är att gråta, ser inget hopp för ens gymnasiet är över och det är 2,5 år tills dess. Jag har ingen ork för skola men vet att jag måste gå sen så går jag Resturang och kan därför knappt vara hemma då jag måste vara med hela tiden. Kommande månader blir det praktik sen nationella prov och det känns inte som att jag kommer att klara av det, också en stor stressfaktor då jag bara vill gå ut skolan och flytta härifrån.. jag vet verkligen inte vad jag ska göra, psykologi? Terapeut? vet inte vad skillnaden är men jag måste göra någonting, har ni något tips?
Utbränd och vilsen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du verkar ha det jättejobbigt just nu. Kompisstress, skolstress, kärleksstress... En mängd saker har hopat sig och du känner dig ensam, vilsen och på väg att bli utbränd. Ibland är det ju just som du beskriver att allting känns som kaos omkring en (och kanske inuti en själv också).
Gymnasiet är en tuff period när många känner prestationsångest. Kanske kan praktiken du skriver om i bästa fall bli en paus från den vanliga skolgången med prov och hemuppgifter?
Ta väl hand om dig själv för att orka med all stress. Lyssna på kroppens signaler. Tänk på att försöka äta bra, sova bra och röra på dig lagom, och inte minst att göra sånt du tycker är kul och avkopplande också.
Jag tänker precis som du att du borde prata med någon om hur du mår och har det just nu. Kan du prata med dina föräldrar om hur du känner?
Ibland behöver man prata med någon utomstående också - skolkuratorn kanske kan hjälpa dig att sortera lite i "kaoset"
Annars kan du vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. (Ungdomsmottagningen)
Hos Tjejzonen kan du få stöd via nätet. Bland annat kan man chatta med "storasystrar". ( Tjejzonen)
Nedan har jag lagt information om andra ställen där du kan få stöd via nätet och telefon, och några frågor andra skrivit till oss.
Lycka till - och tänk på att det inte alltid kommer att kännas som det gör just nu!