Kontakt med socialen har inte hjälpt mig
Hej BUP! Jag är en tjej som nyss fyllt 13 år gammal. Jag har haft det jobbigt i mitt liv, har vart kontakt med socialen osv men de har aldrig på något sätt hjälpt mig. Jag går nu i 6an, men i 5an så började allt. Jag var ledsen varje dag som gick i 5an. Jag har problem hemma, då mina föräldrar bråkar och skriker högt och skriker fula ord till varandra och kan säga att den ena ska gå och dö. Mamma har riktat kniv mot pappa, och på min födelsedag så började de bråka och mamma skrek att pappa misshandlade henne. Vi har vart kontakt med socialen 2-4 gånger. Alla gånger så har skolan kontaktat dig för en orosanmälan, men helt ärligt har bara soc rört till så jag mamma & pappa får mer bråk. Och sedan la de bara ner allting. Jag hade sömnproblem och kunde aldrig somna. Nu i 6an så har jag fått svårare, med mig själv främst. Jag har blivit likande ledsen och tänker mera, på något sätt så vill jag inte äta någonting. Äter aldrig frukost & lunch. Och har fått svårare att koncentrera mig, kan inte sitta stilla, blir väldigt lätt arg och rastlös och hamnar i konflikter. Mamma & pappa har kallat mig ”ungjävel, reathard & trög”. (Jag är ensambarn). De har riktigt höga krav på mig och sätter mycket och lite för mycket ansvar på mig. För kanske 1-2 månader sen så fick mina lärare på att jag blivit våldtagen av min morbror, mamma & pappa fick gå till soc och sedan anmälde de till polisen. Och ingenting har hänt hittills. Jag känner mig verkligen ensam och att ingen tror på mig på tanken av att socialen bara lägger ner. Jag går i fotboll & tennis, i tennisen har jag ingen tränare som bryr sig. Men inom fotbollen har jag 4 tränare och 3 av de har barn och deras barn är jag alla bästavänner med. De tränare fick höra när mamma skrek att pappa misshandlade henne, då jag hade skickat en video när mamma skrek jätte högt. De skulle ringt polisen, men sen såg de att jag hade skickat den för 2 timmar sedan så då ringde de aldrig polisen. Men alla mina fotbollstränare försöker att hjälpa sätt till mig, och alla finns för mig. Men jag känner mig så oälskad av mina föräldrar! Har tänkt och jag vill hamna i fosterfamilj. Om jag nu får det, kan jag få välja en familj själv som jag känner att jag ska hamna i. Då min bästaväns pappa som är en av mina fotbollstränare har sagt att jag får bo hos de när jag vill osv. Så om jag får hamna i en fosterfamilj av soc, kan man få välja en familj om de vuxna godkänner det. Eller blir man bara placerad vartsom i tillåmed en annan stad om det är så? För känner mig inte tillräckligt älskad av mina föräldrar, när de bråkar och skriker & slåss. Mamma har riktat kniv mot pappa och det visste soc om för 1 år sen, men inget hände där heller. Fast att man bryter mot knivlagen och pappa misshandlar? Förstår inte varför soc inte hjälper mig ännu. Inte mina lärare heller!
Snälla hjälp mig, behöver få ett bra svar. Om allting.
- fosterfamilj: kan man välja och vad krävs att hamna i foster
- varför jag är lätt okoncentrerad, rastlös, arg och hamnar i lätta konflikter. Kan det bero på någon diagnos?
- det här med att äta, mår typ illa av att äta frukost & lunch. Och vill bli smalare pga av att jag tycker jag är tjock och ful
- varför bryr sig inte soc och inte försöker hjälpa?
- är det normalt att föräldrar är såhär hemma?
VM

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som dina föräldrar har mycket egna problem och inte riktigt förmår vara det stöd för dig som man behöver som barn och tonåring. I sådana fall och om man far illa hemma kan socialtjänsten göra en fosterhemsplacering.
Du har nyligen blivit våldtagen av en morbror. Det kan vara en anledning till att du är rastlös, okoncentrerad och lätt hamnar i konflikter. Du säger att ingen tror på dig för att socialen inte gör något. Ibland tar det litet tid när myndigheter som socialtjänsten jobbar. Men du behöver få skydd så att detta inte händer igen och du behöver också få någon att tala med om det som hände. Kan dina föräldrar tala med socialtjänsten om vad som kommer att hända härnäst? Eller kan de lärare som gjorde socialtjänstanmälan hjälpa dig att ta kontakt med socialtjänsten? Du behöver få veta vad som ska hända och du behöver få mer stöd. Efter en våldtäkt kan man få samtalsstöd på BUP.
-Du undrar om man kan välja en fosterfamilj och vad som krävs för att bli placerad.
Man kan önska en viss familj men socialtjänsten måste först bedöma att det är en bra placering.
Socialtjänsten gör också en bedömning av om placering i fosterfamilj behövs. Om den unge riskerar att fara illa i familjen och inte kan få det föräldrastöd som den behöver är skäl till placering. Du kan läsa mer på länken koll på soc.
- Det går inte utan att känna dig närmare att säga varför du är okoncentrerad, rastlös, arg och lätt hamnar i konflikter. Det kan vara reaktioner på det sexuella övergrepp du varit med om. Det kan också vara reaktioner på en otrygg hemsituation. Men också bero på det du kallar en diagnos. Det kan också vara reaktioner på alla dessa saker tillsammans. Symtom på ADHD kan bero på trauma, otrygg anknytning och/eller en medfödd disposition. Att du äter för litet kan också påverka.
- Kanske har du svårt att äta och mår illa för att du är stressad och inte mår känslomässigt bra. Och kanske tycker du inte om ditt utseende av samma skäl. Men att inte äta gör bara att du orkar sämre och du behöver krafter nu när så mycket är jobbigt omkring dig. Försök ändå att äta.
- Det är svårt för mig att säga varför soc inte gör något eller jobbar långsamt. Kan du ta hjälp av någon, en förälder eller lärare och fråga dem? Självklart behöver du få veta hur de tänker.
- Ditt brev ger intrycket att dina föräldrar har mer konflikter än vanligt och att du har svårt att få det föräldrastöd du behöver. Det är inte vad man kallar normalt. Men det betyder inte heller att dina föräldrar inte älskar dig även om det känns så.
Så tag hjälp av någon vuxen, förälder,lärare eller tränare och ställ dina frågor till soc.
Du har många som bryr sig om dig och vill hjälpa dig. Och du verkar också ha en egen styrka och resurser. Men du behöver vuxna som stöd i detta.
Om du vill tala mer om din situation – det är svårt att samtala i ett brev- kan du också ringa, maila eller chatta till Bris.
Lycka till!