Känner mig tom
Hej bup... jag är 11 år ska fylla 12.. jag vet inte vad jag ska göra.. jag har skit vänner och ett skit liv. Jag skär mig med en morakniv och gråter och känner mig alltid aldeles tom. Tom för att mina vänner är elaka. Tom för att jag känner mig ensam. Vem kan relatera. Tom för att min mamma går igenom en jobbig period. Riv för att mina vänner får mig och göra saker jag inte vill. Jag har svårt att koncentrera mig kan inte sitta still och mina vänner retar mig... vad ska jag göra? Jag orkar inte mer. Jag orkar inte.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Du har det besvärligt just nu. Din mamma går igenom en jobbig period. När en förälder är upptagen av egna problem är det inte konstigt att man som barn kan känna sig både lämnad och ensam. Likaså när ens vänner inte beter sig som vänner längre utan tvärtom är elaka. De får dig att göra saker som du inte vill. Så ska det absolut inte vara.
Finns det någon vuxen som du kan vända dig till? Om mamma har det jobbigt, kan du tala med din pappa? Eller finns någon annan i släkten eller skolan? Det är viktigt att du berättar för någon om vad du känner.
När dina vänner får dig att göra saker du inte vill så kanske du inte ska vara tillsammans med dem utan istället försöka säga ifrån.
Att du har svårt att koncentrera dig och sitta still under skoltid, är något som skolan bör kunna hjälpa dig med. Det finns många sätt att hjälpa barn och ungdomar med koncentrationsvårigheter som skolan känner till.
Så är det förstås viktigt att förstå varför du har svårt att koncentrera dig. Om det alltid varit så eller om det är så nu, när du är i en jobbig situation. Svårt att koncentrera sig kan man ha av olika anledningar. Ibland skriver skolan en remiss för utredning.
Kanske ska du vända dig till skolkurator och försöka berätta om din situation så uppriktigt du kan.
Att skära sig löser inte problemen men att börja tala med någon kan göra det.
Försök fastän du kan vara rädd!
Varmt lycka till!