Mitt liv känns helt meningslöst
Hur dåligt jag än mår så visar jag mig aldrig arg eller ledsen för mina föräldrar. Enligt dom är jag alltid glad. I själva verket känner mig alltid arg och har grov ångest. Jag har stukat handen pga att jag har slått saker till exempel väggar, min dator har gått sönder 3 gånger för jag slår sönder den och jag kan inte hantera mina känslor. Varje gång jag försöker prata om det med mina kompisar eller familj så skäms jag och skojar bort det. Jag vet att jag inte borde skämmas men jag gör verkligen det och mår bara ännu sämre och så har det alltid varit. Fick min första ”ångestattack” när jag var 4 år, jag fattade inte vad det var och det vet jag fortfarande inte. Jag dricker och brukar även röka på för att må bättre. Mina kompisar vet att jag inte mår bra men dom vet inte hur dåligt jag mår. Har testat flera gånger att prata med en kurator men alla säger samma sak, ”du måste prata med dina föräldrar, jag tror du skulle må bättre då”. Jag vill prata med någon men vill helst inte dra in mina föräldrar i det. Antidepressiva eller lugnande känns som det är de jag behöver. Går första året i gymnasiet och sen jag gick i 5an har jag trott att jag har ADD eller ADHD men vill inte ens prata med mina föräldrar om det. Känner mig misslyckad och det känns som att mitt liv är helt meningslöst och det är så jävla tråkigt. Vet verkligen inte vad jag ska göra.
Fast

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som så levande beskriver hur du kämpat länge på olika sätt för att hantera de problem du upplever. Du berättar om hur svårt du har att kontrollera ilska och att du har grov ångest. För att må bättre har du börjat dricka och röka på.
Du beskriver på flera sätt att du förstår att du behöver hjälp och du har verkligen kämpat för att få det. Du har flera gånger sökt upp en kurator men slutat då hen vill ha med dina föräldrar i kontakten. Jag vet inte varför du helst inte vill blanda in föräldrarna, men jag tycker det är viktigt att du tänker efter ordentligt om det inte är möjligt. Du berättar att du har det så jättekämpigt så du skulle absolut behöva föräldrar som stöttade dig hemma förutom att få professionell hjälp utifrån. Du kanske inte tror att dina föräldrar skulle kunna vara ett stöd för dig om de visste hur mår, men är du helt säker på det?
Du upplever att du haft ångest sedan du var fyra år och har trott att du har ADD eller ADHD sedan du gick i 5an. Du berättar också att du känner dig misslyckad och att livet känns meningslöst. Kan det då verkligen vara så att dina föräldrar inte anar något om hur kämpigt du har det? Kanske de redan vet mer än du tror? Har de inte märkt att du dricker och röker? Kan det verkligen vara så att de bara ser den glada flickan som inte har några svårigheter?
Kanske är det så men i vilket fall som helst så vill du göra något åt din situation och det låter som du är trött på att vara den glada flickan som inte blir sedd med alla jobbiga känslor bakom fasaden. Kan du börja med att berätta någonting för dina föräldrar eller kompisar och försöka hålla fast vid det du sagt utan att skämta bort det. Kanske att det går om du riktigt bestämmer dig för det. Jag undrar också hur det kommer sig att du behöver vara så glad för dina föräldrar? Jag får intryck av att du försöker skydda dina föräldrar så de inte får det jobbigt, när det i själva verket bör vara så att det är de som ska skydda dig från att ha det så jobbigt.
Jag tycker du behöver hjälp och föreslår att du antingen går tillbaka till kuratorn om du kan tänka dig det. I så fall kan du säga till hen att du inte vill dra in föräldrarna och be hen sluta ta upp det. Är det sedan så att du vill ha en utredning för att se om du har ADD eller ADHD så måste föräldrarna ändå kopplas in i utredningen. Du kan också söka dig till din närmaste ungdomsmottagning dit du kan gå på egen hand. Jag skickar också med lite material om ångest och brev som gällt andra ungdomar.
Du ska absolut inte behöva känna det som att hela ditt liv är meningslöst när du endast är 16 år. Det finns bra hjälp att få och som hjälper på lång sikt till skillnad från att röka och dricka som bara dämpar symptom för stunden och är direkt skadliga på längre sikt.
Varmt lycka till!