Självskadat till och från i flera år
Hej, vet inte om det är rätt fråga att ställa här... Men jag har självskadat till & från k flera år ytligt som djupt & aldrig direkt fått några fysiska reaktioner av det. Fast idag blev jag plötsligt jätteyr & kunde nästan inte stå upp och sen spydde jag efter att jag hade skärt mig. Vet inte varför det hände, men är det farligt..?
Diana

BUP svarar:
Hej Diana!
Tack för att du skriver till oss med din fråga. Jag gissar att du blev orolig för reaktionen den gången du frågar om när du undrar om det kan vara ett tecken på något farligt? Utan att ha fått möjlighet att prata vidare med dig och få veta lite mer om vad som hände den gången du frågar om så är det svårt att närmare svara på det.
Om du reagerar så fler gånger så kan det vara bra att du söker vårdcentralen för det så kan du få hjälp att kolla upp mer om vad det kan bero på, det kan finnas både kroppsliga som psykiska förklaringar till att man reagerar så.
Även om det inte är din direkta fråga, så vill jag ändå säga att jag blir bekymrad över att höra att du självskadat av och till under flera år.
Att man självskadar i flera år kan handla om att det finns olika svårigheter och bekymmer som medför att man fortsätter få impulser att självskada. För en del kan självskada bli ett sätta att hantera starka känslor som känns svåra att uthärda på något vis. Ibland blir självskada nästan ett som ett vanemässigt sätt att ta till och som man kan uppleva hjälper i stunden för att hantera olika känslor. Hur är det för dig? Tycker du att något stämmer in för dig?
Det problematiska med självskadebeteende är att det som hanteringsstrategi kan öka risken för att man på sikt börjar må sämre psykisk. Många unga tycker det känns svårt att sluta självskada, att det blir som en ond cirkel eller att man skäms för det och därför är tveksamma att söka hjälp för det.
Jag undrar därför om du tror att du skulle kunna tänka dig att prata med någon om hur du tycker att du mår och berätta om ditt självskadebeteende? Vad du upplever som önskvärda konsekvenser av det likväl som icke önskvärda konsekvenser av det, så skulle du kunna få hjälp att förstå mer om dina reaktioner som triggar självskadeimpulser. Du kan då också få stöd och råd på olika sätt hur du kan hantera olika svårigheter.
Jag skickar med information om självskadebeteende och tips på vart man kan vända sig om du väljer att gå och prata med någon. Du kan också läsa mer om självskada via shedo som är en ideell förening rörande självskadebeteende.
Ta hand om dig!