Vill inte leva
Jag har OCD och vill inte leva. Jag vågar inte säga det till någon för då kommer jag aldrig att få vara själv. Jag går på BUP men det blir bara värre.
Jag känner mig mobbad av mina föräldrar.
killme

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du har det och så bra att du hör av dig till oss med din fråga.
Du skriver att du har OCD (tvångssyndrom) och att du inte vill leva. Du skriver också  att du känner dig mobbad av dina föräldrar. Det är så ledsamt och beklagligt att du känner så och det är inte rätt att det ska vara så!
Att det känns dåligt i kontakten med dina föräldrar -jag undrar om det hänger ihop med andra problem i din familj? Eller känns det som det hänger ihop med att dina föräldrar inte alls förstår vad OCD är och därför inte alls vet hur man som förälder behöver stötta och hjälpa till hemma?
Om det är så, vilket inte är helt ovanligt, så brukar föräldrarna få "utbildning"i vad OCD är och på vilket sätt som de kan hjälpa barnet via BUP. Denna "utbildning om OCD" brukar föräldrarna få av den psykolog, läkare eller behandlare som har ställt diagnosen eller som man går i behandling hos.
Finns det andra problem i din familj så behöver du och dina föräldrar få hjälp för det. Jag vill därför ge dig råd att samla mod till dig och berätta för den psykolog eller behandlare du träffar på BUP,om hur då mår och hur du känner, då kan den behandlaren hjälpa dig med det som behövs för att situationen ska kunna ändras hemma.
Om det är din OCD som känns så jobbig så du inte orkar leva, så är det också viktigt att berätta det för din behandlare. Behandlare önskar få veta det för att då kunna anpassa hjälpen och behandlingen så du kan börja må bättre!
Många andra barn och unga har upplevt det på liknande sätt som du berättar om och då är det viktigt att vuxna får hjälpa till så att problemen minskar och det känns lättare för dig att leva igen. Så ge inte upp! Om det känns väldigt svårt att prata med din kontakt på BUP så kan du i skolan kan gå till en lärare du litar på, eller till skolkuratorn och berätta om du har självmordstankar och inte känner det stöd du behöver från dina föräldrar, då kan de i skolan också hjälpa till.
Om du vill kan du chatta eller ringa och prata anonymt med en kurator på BRIS (Barnens rätt i samhället) som kan ge dig fler tips och råd hur du kan göra.
Ta hand om dig och försök berätta för någon vuxen du kan lita på!