Känner mig trög
Hej BUP Jag 14åring som har några problem,
Det första problemet som jag upplever är att jag tycker att det är svårt att skriva. Jag hakar upp mig hela tiden och kommer inte på vad eller hur jag ska skriva. I skolan så gör det så mycket saker svårare, och så korkad som jag är har jag inte fått fram att jag tycker att det är ett helvette att skriva. Så jag antar att dom tror att jag inte bryr mig. Jag vet inte varför men jag har inte lyckats berätta för någon, det känns bara läskigt på något sätt.
Det andra problemet är att jag aldrig får saker gjorda. Saker som jag inte att jag är interiserad i skuter jag upp till senare, men då ligger jag och tänker på de hela tiden så då mår jag bara dåligt. Men jag kan värkligen inte sluta. Om det är så att jag inte skuter upp något utan försöker fixa det så brukar det vara så att jag inte får mycke saker gjort endå. Om vi tar en lektion i skolan som ett tillexempel börjar jag ofta tänka på annat eller så kan bli stressad över hur mycket andra får gjort medans jag halkar efter och då sitter jag och tänker på det hela lektionen. De här första problemen har jag känt av hela mitt liv. Jag är också jätte dålig på att hantera stress.
De tredje problemet är att jag tror att jag är/börjar bli deprimerad. Det har bara blivit sämre och sämre och det hjälper inte att förra året var det värsta jag någonsin upplevt skolmässigt, jag ligger fortfarande efter i några ämnen. Jag har uppgifter som jag borde gjort nu på lovet men jag ville inte ens tänka på skolan så är inte färdiga och det är försent nu för skolan börjar imorgon. Jag försökte prata med skolsyster när jag skulle hämta en huvudvärkstablett men fick inte fram någonting. Huvudvärk är något som jag haft sen jag gick i 5an tror jag, då var det ca en gång i månaden men nu vare det varenda skoldag. Det är inte på helgerna så antar att det inte kan vara en tumör eller något, och har redan glasögon, så jag antar att de är stress eller något. Jag vet inte hur jag ska berätta för någon hur jag mår det är bara så svårt.
Har du något tips på vad jag kan göra åt allt? Känner mig så trög
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du har svårt att få fram och berätta för någon om det som är svårt. Men du kan verkligen på ett tydligt sätt beskriva svårigheterna i ditt brev, trots att du tycker det är svårt att skriva.
Du beskriver att det är svårt att komma igång med saker och hur stressad du blir av det. Att det är svårt att hitta en plan och en struktur för hur du ska skriva i skolan. Att du ofta blir okoncentrerad och tänker på annat, och att du kanske till följd av allt detta blivit alltmer nedstämd och har huvudvärk.
Det går inte att säga bara utifrån ett brev vad dina problem beror på.  Kanske kan du ha någon svårighet med koncentration och uppmärksamhet, som skolan och dina föräldrar bättre skulle kunna förstå och stödja dig med. Det finns bra hjälp att få i så fall.
Kanske kan det vara så att du ställer så stora krav på dig själv att du alltför lätt känner dig misslyckad och dålig och att det hämmar dig och får dig att fungera sämre?
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Det är bra om du kan berätta det för dem så de förstår hur stort problem det här är för dig och för att de ska kunna stödja dig.
Det är också viktigt att skolan får veta hur situationen är för dig, så att de kan hjälpa dig där. Att det kan vara svårt för dig att berätta för någon i skolan är lätt att förstå.
Men kan du välja någon som du känner skulle vara lättast att tala med och ta hjälp av dina föräldrar med att boka en tid med denna? Kanske din mentor, skolkurator eller någon annan. Kanske kan du också tala med denna tillsammans med någon av dina föräldrar?
Du skulle också, om du vill, kunna ta med ditt brev till oss och svaret och visa det som hjälp. Eller du kan skriva ett nytt brev och ta med till skolan. Du kan ju på ett mycket bra sätt beskriva i skrift hur det är.
Kanske kan du också göra det muntligt mycket bättre än du själv tror.
Lycka till!