Har fått ångestattacker både i skolan och hemma
Hej Bup!
I ungefär 1,5 år har jag kännt mig nedstämd och haft ångest, framförallt för skolsaker. Jag har fått ångestattacker både i skolan och hemma. I skolan har det varit mycket att jag inte vill gå på vissa lektioner (vilket har blivit alla lektioner nu) och hemma att jag inte kan ta mig upp ur sängen. Mina föräldrar blir arga på mig och det leder till att jag längre inte kan lita på dem. Vissa dagar känns det som min enda utväg är att ta ett rep och hänga mig.
Sedan har det hänt saker i klassen att jag inte kan lita på dem flesta och gör mig obekväm när jag befinner mig i skolan. Jag har pratat med en skolpsykolog en gång om det här, inte om min nedstämdhet, och han sa att det lät som om jag hade social fobi. Efter samtalet tycker jag det har blivit svårare för mig angående min ångest i skolan. Jag hade en tid hos honom veckan efter men när jag stod utanför och väntade på att han skulle öppna stod jag och skakade, klump i magen och kände ångesten närma sig för varje sekund som gick - beslutet blev att jag stack därifrån och har sedan dess inte vågat söka hjälp hos honom eller utanför skolan, inte pratat med mina föräldrar osv. Samtalet med skolpsykologen var i november.
När jag skriver det här börjar skolan imorgon och det första jag ska göra är att skriva ett prov då jag var borta innan lovet (sjuk).
Helst skulle jag vilja plugga hemma distans sista terminen (9:an) men risken finns att mina föräldrar kommer hem så ligger jag död i lägenheten.
Behöver jag läggas in? Jag får ångest bara jag tänker på att sitta i ett klassrum i mitten och ha personerna som förstört mitt liv bakom mig.
p.s. Jag har ett kompisgäng på 4 personer
psykopaten

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som det har hänt något med några klasskamrater. Du skriver att det hänt saker i klassen som gör att du inte kan lita på de flesta och att du får ångest bara av tanken att sitta i klassrummet och ha de personer som förstört ditt liv bakom dig. Du skriver också att du pratade med din skolpsykolog om detta en gång men att du sedan fick mer ångest och inte kunde fortsätta prata med honom om det som hänt och vad som gör att du får så mycket oro och ångest.
Jag tror att vägen ur detta är att du träffar någon och kan fortsätta prata om vad som hände när du började må dåligt och vad som du får ångest av. Ångest har ibland en tendens att sprida ut sig. Kanske hade du i början bara ångest för något mer specifikt och sedan för klassrummet och klasskamraterna och sedan till hela skolan? Nu vill du inte gå till skolan för att slippa få ångest. Så brukar man reagera på ångest – man vill undvika det som ger ångest.
Men många gånger är det inte bästa sättet att hantera situationen på utan det brukar vara bra att försöka gå emot sin ångest. Jag tycker du ska försöka gå i skolan fast du får ångest. Det kanske blir svårt utan hjälp och stöd. Det är verkligen tråkigt att dina föräldrar inte förstår dig utan blir arga på dig. Kan du försöka förklara för dem vad som hänt i skolan och vad som gör att du får så svårt att gå dit? Kanske kan du ge dem detta brev? För jag tror det verkligen skulle vara bra om du nu fick deras stöd och hjälp.
Jag tycker du ska prata med någon om din situation så du kan få stöd och hjälp att hantera din ångest. Dels tycker att skolan måste förstå och hjälpa dig med klassrumssituationen. Kan du kanske skriva ett brev till skolpsykologen och beskriva din situation och berätta att du får så mycket ångest bara att prata om detta? Om du kan få dina föräldrars stöd så kan du be dem hjälpa dig. Sedan tycker jag också att du och dina föräldrar ska söka hjälp antingen på en vårdcentral eller BUP. Det är viktigt att du får hjälp med din ångest nu så du kan fortsätta gå i skolan och umgås med dina kamrater.
Lycka till!