Min kille är helt galen
hej, jag har en kille som är helt galen. han tvingar mig till massor av saker som tex:att jag måste vara i mitt rum och får inte gå ut, jag får inte ha vänner eller umgås med min familj, jag måste göra allt han vill och säger annars får jag stora konsekvenser. han hotar mig och säger tex: att han ska döda min familj. han säger att han kan ringa samtal som kommer döda mig och hela min familj. jag vågar inte och kan inte  säga till någon i familjen. fast jag får så mycket stryck av killen så vågar jag inte berätta. jag skäms. den enda som jag har berättat lite för är min bästa vän. jag är rädd att min familj inte kommer finnas bakom min rygg. jag tror dom kommer hata mig. jag har ingen aning hur jag ska få krafter så jag kan bli av med detta helvetes liv som jag lever i nu. jag vill ha råd från någon som vet hur man som ung ska göra i en sådan situation. att bli tvingad för sexuella saker och bli slagen och hotad är inte okej. jag har ingen aning hur jag ska göra så jag kan få hjälp och skydd inte bara för mig utan för min familj med eftersom dom också är i fara.
lena

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter hemskt och som en mycket besvärlig situation du befinner dig i. Men det finns hjälp att få av organisationer som arbetar just med detta. Du ska ta kontakt (ringa) någon av kvinnojourerna som hjälper kvinnor i dessa situationer. Du kan ringa Kvinnofridslinjen Tel. 020 -505050 som har en nationell stödtelefon öppen dygnet runt. Jag citerar lite vad de kan hjälpa dig med:
Till Kvinnofridslinjen kan du ringa dygnet runt om du vill tala med någon om dina upplevelser eller om du har frågor. Vi som svarar är socionomer eller sjuksköterskor som är vana att möta människor i kris eller i svåra livssituationer. Vi har tystnadsplikt och du kan vara anonym.
Vår uppgift är att lyssna och ge dig professionellt stöd, så att du kan förändra din nuvarande situation och ta dig vidare.
Om du vill kan vi föreslå alternativ och informera om olika verksamheter som kan ge dig ytterligare hjälp där du bor. Till exempel till socialtjänsten, ett skyddat boende, en kvinnojour eller en tjejjour.
Vi kan också berätta vart du kan vända dig inom vården om du har fysiska eller psykiska skador. Eller hur du polisanmäler ett brott, till exempel misshandel, hot eller sexuella övergrepp.
Du kan också söka kvinnojourer på Roks som är en riksorganisation för kvinnojourer.