Vågar inte längre gå ut
Hej det är så att jag har ett problem och det är att jag har blivit rädd för män och killar det kanske låter överdrivet men varenda gång jag ser en man så tror jag att han ska göra något illa och detta tror jag pågrund av att jag har blivit förföljd av väldigt många killar och jag har blivit sexuellt trakasserad och jag vågar längre inte att gå ut på stan själv eller gå ut med min familj till stan
P

BUP svarar:
Hej P!
Först vill jag inleda med att säga hur tråkigt det är att höra att du har råka illa ut och så vill jag säga att är inte alls överdrivet av dig att du reagerat som du gjort.
Du skriver att du varit med om att ha blivit förföljd och sexuellt trakasserad och att du efter detta reagerar med oro och rädslor.
Det är vanligt och helt normalt att reagera psykiskt efter man varit med om skrämmande händelser eller upplevt något starkt obehagligt. Det är också väldigt vanligt att man på olika vis skäms över att man blivit utsatt eller hur man reagerar efteråt, fast det verkligen inte är något man alls ska behöva skämmas för! Så även de känslorna är helt normala.
Den första frågan jag har till dig är om du nu är utom fara? Eller finns det någon person som förföljer dig fortfarande och beter sig dåligt mot dig? Det är ett olagligt beteende att förfölja och trakassera någon. Om det är ett pågående hot som du upplever så är det absolut nödvändigt att du får hjälp så att det upphör genast!
Om det hotfulla du upplevt inte längre pågår, men rädslan sitter i och hindrar dig från att må bra och leva som vanligt, så behöver du få hjälp och stöd från vuxna att bearbeta det du varit med om så du lättare kan hantera händelsen och inte hindras av det i ditt liv.
Jag tycker därför att det är mycket viktigt att du berättar för en vuxen som du litar på om det här du har varit utsatt för. Berätta precis det här som du skriver till oss om, vad du varit  med om och hur det påverkat dig så du fått rädslor.
Om du känner att du kan prata med dina föräldrar, så tror jag att det skulle kunna hjälpa dig att känna förståelse och stöd hemifrån.
Om du inte känner att du kan prata med dina föräldrar om det här så kan du vända dig till en lärare i skolan som du har förtroende för eller till din skolkurator eller skolsköterska, så kommer de kunna hjälpa dig vidare.
Ta hand om dig och våga berätta så du kan få mer stöd, det som hänt är inte ditt fel!