Får inget stöd hemma
Hej det är så att jag har grov depression och även oroångest jag har försökt få hjälp för min oroångest då jag träffade en kurator men hon var väldigt kaxig och hon ville inte lyssna så jag slutade att gå till henne jag har en så grov oro att jag ska ha en sjukdom speciellt cancer men min depression är värre och jag berättade för min mamma att jag kände mig väldigt deprimerad men hon brydde inte så mycket mina föräldrar stöttar inte mig och jag mår väldigt dåligt pågrund av att jag blir mobbad och jag har problem med min familj jag har tillochmed börjat få självmordstankar jag tänker på att ta mitt liv
jag vill verkligen få hjälp men jag vill inte att mina föräldrar ska veta
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är jättesorgligt  att du inte känner att dina föräldrar stöttar dig när du har det så svårt. Jag kan tänka mig vilken stor besvikelse det var för dig att du berättade för din mamma men hon brydde sig inte så som du med all rätt hade förväntat dig.
Du skriver inte mer detaljer om din ångest och oro men om ett barn inte känner att föräldrarna bryr sig skapar det i sig nedstämdhet och oro. Dessutom har du ingen trygghet i skolan där du är mobbad. Därtill kommer att kuratorn som du vände dig till inte heller tog dig på allvar.
Ja, man kan må dåligt av mindre!
Men hur ledsen du nu än är är det inte självmord du ska tänka på. Jag vet att det är lättare att säga än göra, men du måste försöka kämpa vidare för att få det bättre. I slutändan kommer du att se att det var värt det. Jag vill ge dig några ledtrådar.
Först och främst behöver du stöttas så att du får en påfyllning av energi. Därför tipsar jag dig att chatta med någon på tjejzonen.se.
Du kan också kontakta BRIS och få råd och stöd där.
Jag förstår att du inte vill gå tillbaka till kuratorn som du inte kände dig förstådd och väl bemött av.
Men jag undrar om det finns en lärare som du kan tala med om mobbningen. Mobbningen är ett svårt problem som måste lösas i skolan. Man kan vända sig även till rektorn om ingen lärare och kurator tar tag i frågan.
Förutom dessa alternativ kan du självklart ringa till den BUP-mottagning som du tillhör utifrån din bostadsort (adresserna finns på vår hemsida). Du kan säga så som du skriver, vad du har försökt och att du har självmordstankar och att du vill komma på ett första samtal själv. Men sedan kommer de att vilja att dina föräldrar blir informerade. Och det är faktiskt helt i sin ordning. Dina föräldrar behöver med all sannolikhet själva hjälp med hur de kan bättre förstå dig.
Jag vill upprepa en gång till: det är jättejobbigt för dig nu. Men börja på det sättet som jag rekommenderar. Det betyder små steg på vägen som leder ut ur din svåra situation.