Pappa kommer bli arg när han ser mina betyg...
Hej!
Jag går i åk 6 och oroar mig över mina betyg (som jag har fått hem på posten), men även över hur min pappa kommer att reagera.
Under den senaste tiden har jag varit deprimerad och inte orkat att vara med på alla aktiviteter i skolan, vilket ger resultatet att jag får sämre betyg än vad andra får.
Min pappa tar emot allting och överdriver det. Ett exempel är när jag “råkade” säga till mina kompisar att jag var självmordsbenägen, gick de och sade till en lärare. Allt blev en sådan himla stor process. Min mamma fick veta det och hon “lovade” att hon INTE skulle berätta vad som hade hänt, till min pappa.
När min pappa fick reda på det blev han solklart rasande och skrek på mig…
Jag är rädd att min pappa ska bli lika arg om jag visar mina betyg…
Vet inte vad jag ska göra...
(Har gömt brevet..)
Minisen

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Vad bra att du skrev till oss om dina problem. När jag läser ditt brev tänker jag att det just nu är två saker som är besvärliga för dig: dels att du inte mår så bra och inte riktigt orkar med skolan, dels att din pappa blir väldigt arg över saker, vilket gör dig rädd.
Förr eller senare kommer dina föräldrar börja undra över var betygen tagit vägen, så försök ta tag i det här nu även om det känns svårt.
Jag tänker att du kanske kan börja med att prata med din mamma om varför dina betyg ser ut som dom gör. Att du försöker förklara att du inte mår bra och inte orkat vara med på allt i skolan.
Finns det någon annan i din närhet som du kan prata med? Någon anhörig som till exempel mor- eller farföräldrar? Kanske kan du prata med skolkuratorn?
Jag tror att du behöver hjälp att prata med din pappa om detta, helst tillsammans med mamma, men om det inte fungerar så av någon annan.
Som förälder kan man förstås bli arg på sitt barn ibland, men det är inte okej att du ska behöva vara rädd för hur din pappa kommer att reagera. Det är inte heller till någon hjälp att bli utskälld för något som beror på att du inte mår bra!
Det är samtidigt din mammas uppdrag att skydda dig om din pappa blir alltför arg och skrämmande i vissa situationer.
Behöver du prata med någon utanför familjen om hur du har det, kan du som sagt vända dig till skolkuratorn.
Du kan också få stöd av BRIS via telefon, mejl eller chatt.
Här nedanför ligger några frågor med svar som andra ställt till oss, och en faktatext om relationer i familjen. Läs gärna!
Lycka till!