Får panik varje gång jag ser mat
Hej.
Jag hade ett virus i magen eller något sådant för länge sedan och jag hade konstant ont i magen och varje gång jag åt för mycket kräktes jag upp allt. Jag är frisk sedan kanske 2 år tillbaka men kan fortfarande inte äta.
Jag äter knappt frukost och kvällsmat det enda jag riktigt äter är lunch och då äter jag kanske en femtedel utav tallriken. Jag undviker helst mat så länge jag kan utan att mina föräldrar märker något. Ibland äter jag inte på 30 timmar. Missförstå mig inte, jag tycker inte jag är tjock eller ful. Helt ärligt tycker jag att jag ser okej ut. men jag får panik nästan varje gång jag ser mat? Jag får lust att kräkas varje gång jag ska äta och det känns som om allt jag äter fastnar i halsen. Jag går ner i vikt också. Inte dramatiskt men det är ett faktum, Jag går ner sakta men säkert och likadant med resten utav kroppen. Mina kläder som passade mig för knappt 4 månader sedan passar inte alls längre. Jag har min lillasyters kläder för att mina är för stora.
Har jag en ätstörning? Jag har ju inte problem med hur jag ser ut och jag kan lova att jag inte har annoroxia eller belomia och de grejerna. Räknas det ändå som en ätstörning? och om jag har det, vad kan man göra åt den?
Kebi

BUP svarar:
Hej Kebi!
Tack för att du skriver till oss med din fråga om du har en ätstörning. Problem med ohälsa kan yttra sig på lite olika vis och därför är råd och behandling inriktade på olika problemområden utifrån olika tillstånd och diagnoser.
För att mer exakt kunna svara på din fråga om dina problem bedöms som en ätstörning så behöver du få en professionell bedömning. Du får då berätta om dina problem och svara på olika frågor. Utifrån den bedömningen kommer du få veta mer om vilken typ av vårdråd eller behandling som kommer hjälpa dig att må bättre.
Med tanke på att du tidigare haft problem med magen och nu i det aktuella har problem med viktminskning sedan 4 månader så vill jag ge dig råd att vända dig till vårdcentral eller en barnläkarmottagning för en läkarbedömning i första hand. Du kan då berätta för läkaren om hur du känner dig när du ska äta, att du får lust att kräkas och att det känns som allt fastnar i halsen. Läkaren kommer då kunna ge dig råd kring hur ni går vidare med dessa problem.
Viktminskning är alltid ett tecken att ta på allvar hos barn och ungdomar så därför vill jag betona att det verkligen är viktigt att du tar hjälp kring det här!
Om dina föräldrar och du inte redan har kunnat pratat om det här så tror jag att det vore bra om dina föräldrar fick veta mer om hur jobbigt du upplever det vid var måltid samt att du fortsätter gå ner i vikt, även om det innebär att det känns svårt att ta upp det med dem! Om du klarar att samla mod till dig dig och berätta för dina föräldrar så kan de hjälpa dig att boka tid hos läkare för bedömning. Du kan också vända dig till Elevhälsan, till din skolsköterska eller skolkurator som kan vägleda dig vidare.
Lycka till och ta hand om dig!