Hur ska jag hantera mina utbrott
Hej jag är en tjej på 13 år och ibland orkar jag inte mer och kan bara sitta gråtandes och må dåligt. Ibland känns de inte som om någon lyssnar på mig och då kan jag börja skrika rakt ut. Jag har de bra med min familj och vi har för de mesta bra. I skolan har jag svårt med vänner och brukar vara ensam. När jag var liten hade jag de bra med vänner och var ganska omtyckt. Jag skulle börja 6an och hade precis bytt skola. Jag hade en vän som bor på min gata och jag började i hennes klass. Hon var med mig första dagen och sedan lämnade hon mig. Jag visste inte hur jag skulle passa in så jag försökte vara som alla andra. Jag var rädd för att om jag skulle vara mig själv trodde inte jag att jag skulle få några vänner. Under den tiden vart jag mobbad hela året. I slutet av 6an så mådde jag lite bättre jag hade fått en vän trodde jag. jag. lärarna tog hand om dom i min egna klass som var taskiga mot mig och även andra i några andra klasser. Just nu går jag i 7an på samma skola. Jag valde den vän jag trodde jag hade fått i 6an som att gå med i 7an nu på högstadiet. Jag visste inte vem jag skulle vara med för att jag kände inte att jag passade in någon stans med dom jag hade önskat att gå med och vilka dom hängde med. Jag ¨bytte¨ kompisar och börja hänge med folk som värkande vara lite mer som mig. De slutar med att vi bråkar hela tiden och oftas är de dom 2 tjejerna mot mig. Blir ofta lämnad utan för och kan känna mig arg och ilsken med ändå ledsen och inte veta hur jag ska hantera det.  Jag är väldigt lycklig som har sånna bra föreldrar som jag kan prata med om typ allt, men dom är ändå inte i skolan och dom kan inte sätta sig i min sitation. Dom kan inte direkt känna och inte alltid förstå hur jag känner.
vad ska jag göra för att inte bli arg och samt ledsen varje gång något händer. Om jag mår dåligt och ingen lyssnar kan jag börja börja plötsligt skrika och springa därifrån och slå igen dörrar och göra sönder saker.
Jag bråkar mycket med mina vänner på sociala medier och de gör inget bättre. Dom går ofta imon mig och dom ger mig skulden. jag ber alltid om ursäkt för något jag inte gjort men iblad säger mina vänner som jag trodde dom var att mina ursäkter inte räcker.
jag håller kvar vid dom 2 vännerna som jag trodde dom var och fortsätter att bli behandlad såhär för annars blir jag helt ensam i skolan. En dag bråkade jag med dom och hade ingen att vara med så jag åt inte lunch och gick hem för jag satt på toaletten och grät och bara slog mig själv. kan inte hantera varje gång något sånthär händer allt blir bara helt förstört. För vi bråkar sedan blir vi vänner och sedan bråkar vi igen. Vi brukar prata med lärarna på skolan och vi brukar inte lösa något utan vi blir bara vänner igen.
FRÅGAN: Hur ska jag hantera mina utbrott och ilska min ledsamhet jag får?
Hur får jag dom att lyssna? ’
Tack för erean tid och förlåt för att jag skrev så mycket.
Amanda

BUP svarar:
Hej
Vill börja med att skicka ett tack för ditt brev. Du behöver inte alls be om förlåtelse för att du tog vår tid och skrev för mycket. Jag har sett att du skriv två brev till oss så jag svara på båda på samma gång.
De två frågor du ställer är: hur ska jag hantera mina utbrott och min ilska?
Kan det var så att jag har ADHD?
Jag vill börja med att ge dig beröm för ditt engagemang och att du sökt efter information runt ADHD. På din beskrivning kan det mycket väl vara så att dina funderingar runt ADHD stämmer.
Jag blev glad att läsa att du har bra kontakt med dina föräldrar och att du kan samtala med dom om typ allt. En fråga jag har är vad tror du dina föräldrar skulle svara om du ställer samma fråga till dom som till oss.
De har säkert varit med om dina utbrott och din ilska och ditt humör. Att du har svårt att sitta stilla och hamnar i bråk ibland.
Du skriver att dina föräldrar inte är i din skola men du kan berätta hur du har det på rasterna, på lektioner och dina föräldrar kan prata med din mentor och dina andra lärare för att få en bild av hur det fungerar i skolan för dig.
Tillsammans med skolans bild, dina föräldrar och din egen upplevelse så kan ni om ni bestämmer det undersöka denna viktiga fråga.
Hur man hanterar sin ilska och sina utbrott är en stor fråga. Där får man pröva sig fram vad som fungerar för just dig. Svårt att ge några konkreta råd.
Vissa bli lämnade ifred tills de lugnat ner sig. Gå iväg och ta lite luft. Samla sig för att sedan komma tillbaka.
Vissa behöver lite fler pauser för att orka med en hel skoldag. Konflikterna kommer kanske oftare på eftermiddagarna då man är tröttare.
Vissa är känsliga om man slarvar med maten. Det är högst individuellt hur man är. Alla är olika.
Det finns en del beskrivningar som är gemensamma för alla med ADHD, men det är bara en liten del av beskrivningen vem du är.
Lycka till och en en gång tack för ditt brev.