Kan man få hallucinationer av sömnmedicin?
Hej,
För typ tre månader sedan fick jag sömntabletter utskrivet från Bups slutenvård, jag hade väldigt svåra sömnproblem och blev inlagd i några dagar för att återställa sömnen (som sagt, svåra problem). När jag var inlagd fick jag inga narkotikaklassade sömntabletter, utan bara "snälla" tabletter, men när jag blev utskriven fick jag Imovane utskrivet för att hjälpa mig att sova hemma ordentligt igen (har aldrig haft någon kontakt med öppenvården).
Första natten jag sov hemma tog jag en tablett i min ordinerade dos, gick och la mig och den tabletten har totalt förstört min hjärna. Istället för att lyckas somna på den, fick jag extremt kraftiga hallucinationer. Hela mitt rum var fullt av monster och varelser och allt omkring mig rörde på sig, min säng flög omkring i rummet, det var älvor och fjärilar överallt och jag hörde en sjukt irriterande 50 cent låt i mitt huvud. Om jag blundade såg jag ännu värre saker bakom ögonlocken.
Jag tänkte inte så mycket på det då, förutom att det var störande att jag inte kunde sova. Jag tänkte att det skulle gå över. Men det gick inte över. Jag tog aldrig Imovane efter det igen, men hallucinationerna sitter kvar idag!!! Det är i princip bara synhallucinationer nu och de är inte lika kraftigt längre men det finns där. Inte så jättemycket i dagsljus, men så fort det blir mörkt hallucinerar jag som in i helvete. Jag vet att jag inte ser i syne då dessa varelser syns klart och tydligt och de rör på sig, de tittar på mig. Imovane har förstört min hjärna, jag vet inte vad som händer, varför det är såhär. Sömnen fungerar bajs, kan inte fokusera på någonting för att allt rör sig framför ögonen hela tiden. Kan dessa tabletter ha "triggat" igång någonting underliggande? Typ om man har en medfödd känslighet för hallisar så kanske dessa har framkallat det?
Jag har inte sagt till någon om det här, då jag hela tiden tänker "det går nog snart över", men det gör ju aldrig det. Min hjärna har gått sönder, vill att den ska lagas och bli som förr, please help.
Sömntabletter är gift

BUP svarar:
Hej!
Så förskräckligt kämpigt du har det med både sömnproblem och hallucinationer! Jag förstår verkligen att du känner det som om hjärnan har blivit förstörd och tycker det är både bra och starkt gjort av dig att skriva hit, trots att du inte pratat med någon om hur svårt du har det.
Tyvärr är det omöjligt för mig att endast genom en brevkontakt kunna svara direkt på om det är biverkningar av medicinen som satt igång hallucinationerna. Jag tycker att du genast ska få svar på den viktiga frågan och du behöver förstås också få bra hjälp för dina sömnproblem.
Jag föreslår därför att du med en gång tar kontakt med BUP-kliniken och ber att få kontakt med den läkare som skrivit ut medicinen. Du kan göra det själv eller be dina föräldrar eller annan vuxen person att göra det.
Du har länge varit så tålmodig och väntat på att det ska gå över, men det har det inte gjort, och då är det verkligen dags att ta den här kontakten och försöka få hjälp både med hallucinationerna och de kvarstående sömnproblemen.
Du mår så dåligt nu så det låter alldeles för tungt för att bära själv.
Tror du att du skulle kunna försöka prata med dina föräldrar om hur du har det eller kan du få stöd av någon annan vuxen i din närhet?
Jag vet inte, men kanske behöver du stöd av någon vuxen för att orka ta kontakt med läkaren på BUP-kliniken? Dröj inte med att ta den kontakten! Läkaren är ansvarig för den medicin hen skrivit ut. Det gäller då både ansvar för eventuella biverkningar och för att du får den hjälp du behöver.
Varmt lycka till!