Kan aldrig få ut allt på BUP
Jag har problem.
chattar med främmande killar sedan ångrar det.
för panik för saker så skär mig själv.
Jag går hos er men kan aldrig få ut allt garn lättare att skriva.. vet ni om det finns ngn lösning

BUP svarar:
Hej!
Så himla bra att du hörde av dig! Det var ett stort och viktigt steg!
Det du behöver komma på nu är hur du ska få den personen du pratar med på BUP att förstå hur du har det, vad du gör och hur du mår i allt det här trassliga.
Vad tror du om att skriva som en dagbok i ett par dagar - om vad du gör, tänker och känner? Eller skriva ett brev?
Det ena som händer när man skriver är att man så att säga får sortera sina tankar lite. Det andra är, precis som du säger, att det kan vara lättare än att prata. Det tredje är att man kan ge det till någon som kan läsa det man skrivit. Då kan den personen förstå mer.
Börja med att berätta lite mer om dig själv. Hur ser din familj ut? Är det något som du tycker är speciellt med din familj? Hur har du det i skolan och med kompisar? Vad gör du när du inte ha skola? Vad tycker du om? Vad tycker du inte om? Vad gör dig glad? Vad gör dig ledsen? Finns det något som gör dig rädd?
Skriv också och berätta så som du gjorde till oss: att du chattar med främmande killar, får panik för saker och skär dig.
Ta med dig dagboken eller brevet när du kommer till BUP och lämna det till den du träffar där. Då kommer hen förstå hur svårt du har det och kan hjälpa dig att må bra.
Har du med dig någon förälder på BUP? Vet dina föräldrar om hur du mår? Om du inte har kunnat berätta för dem hur du har det kan du få hjälp på BUP med detta.
Det är väldigt viktigt att du inte sitter ensam med dina problem. Därför är jag glad att du hörde av dig hit, och ännu mer över att höra att du har en samtalskontakt på BUP.
För vi vet att du där kan få hjälp att hitta en lösning på dina problem!