Vill ha tvångsbehandling snabbt
Hej,
Jag har sedan ungefär ett halvår tillbaka haft problem med tvångssyndrom och jobbiga tankar. Först var det bara en sak jag behövde göra, men nu har det gått så långt att jag till och med själv är medveten om att det är överdrivet. Dock kommer ju tankarna ändå, och jag blir lätt uppstressad, oroad eller känner av ångest.
Jag ska åka på klassresa om ungefär en månad och vill så hemskt gärna må bättre då, och kunna njuta av resan, men vet att det kanske inte går att få det att gå över på så kort tid. Finns det nån chans? Hur borde jag göra? Jag vill bara "vara normal" igen. Jag försöker bättre mig själv, och göra det som känns jobbigt, men vet inte om det är nog. Vad borde jag göra?
-

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt tydliga brev. Jag ska försöka svara på din korta fråga. Vi brukar ta reda på lite mer om hur man mår och hur man har det före vi sätter diagnos, men jag utgår nu från din egen utgångspunkt.
På BUP brukar vi behandla tvång med KBT, kognitiv beteendeterapi, som du kanske känner till.
Man behöver ha KBT-utbildning för att ge den behandlingen. Det kan också finnas KBT-utbildade terapeuter på ungdomsmottagningen där du bor eller på vårdcentralen. Jag skriver det för det kan vara långa väntetider och det är värt det att höra sig för med flera mottagningar.
Du kan också läsa om tvång, på nätet t.ex. svenska-ocd-forbundet.
Dra dig inte för att börja läsa om du inte hinner få  hjälp innan resan, att läsa är ändå hjälp på vägen att ha en grund att stå på.
Lycka till!