Min pappa blir våldsam
Året har börjat hemskt. Jag kanske borde börja med att säga att mina föräldrar är skilda. Min mamma åkte alltså på en fest nu på nyårsafton med en kille, och pappa fick reda på det. Jag är osäker om han visste om det, alltså jag vet inte vad jag ska tro. Och han blev jättearg. Han tappsde kontrollen, rakade av håret, kastade ut farmors kläder och mammas saker. Han slog till och med farmor, farfar var nära på att slå honom men han höll sig. Jag är rädd att han ska göra något ännu värre. Jag vet inte vad jag ska göra nu, han har sagt att han ska sälja huset och att han inte bryr sig vart mamma kommer bo.
Snälla hjälp mig, jag vet inte vad jag ska göra nu.
Kacper

BUP svarar:
Hej!
Tack för  ditt brev som så väl beskriver vilken otäck situation det blev hemma hos dig vid nyår! Din pappa verkar ha blivit skrämmande och våldsam och det är något som inget barn ska behöva uppleva. Han tappade helt föräldrarollen och blev i stället en hotfull person och det låter som om du fortfarande är rädd för vad han kan ställa till med. Så får det inte vara och du skriver ju hit också för du undrar vad du själv kan göra.
Ni var flera som var med om det stora bråket hemma och som säkert mådde dåligt av det, men det är alltid extra  tufft att vara barn i stora familjebråk.
Du är fortfarande barn och dina föräldrar är skyldiga att ta hand om och skydda dig. .
Jag undrar om din mamma vet hur rädd du blev och hur jätteorolig du fortfarande är för hur livet ska bli framöver. Om pappa inte kan ta ansvar som trygg förälder för dig så måste din mamma göra det.
Det låter också som om farmor och farfar finns med hemma hos er. Kanske de kan finnas som stöd för dig?
Jag tycker att du ska berätta för din mamma hur du mår.
Du kan också söka upp skolkuratorn på din skola och berätta hur du har det. Hen är van vid att träffa barn som mår dåligt av samma orsaker som du och hon kan hjälpa dig att se hur du ska kunna må så bra som är möjligt.
Du ska absolut inte vara ensam med hur du har det just nu. Det hjälper en hel del bara att få prata med någon om sin situation och du kan då också få hjälp att se möjligheter som annars är svåra att se.
På nätet kan du också få stöd genom att ringa till eller chatta med BRIS
Varmt lycka till!