Pappa skyller så mycket på mamma och mig
Hej, min pappa fick förra året ett hjärtstopp han hade tur som klara sig, han har nästan alltid innan tagit någon öl eller så på kvällen men senaste tiden har de blivit mer, han kan även ta öl eller whiskey tillsammans med sina hjärtmediciner. Jag har mått dåligt väldigt länge och har även skärt mig(har gjort det innan allt hände) bl.a. har jag haft självmordstankar, och har försökt ha livet av mig en gång innan. Men det vet ingen om. Men jag vet inte hur jag ska göra för han är nästan alltid på dåligt humör och skyller mycket på min mamm eller mig... jag orksr inte längre,
min kille vet lite om det hör med pappa osv. Men har aldrig berättat om att jag har/mår så dåligt... vad ska jag göra?
ls

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå vilken anspänning din pappas dåliga humör skapar hemma och hur svårt det måste vara för dig att både bli behandlad så och se din mamma bli behandlad så här. Så ska ni inte behöva ha det!
Du behöver tala med någon om din situation och hur du mår.
Har du talat med din mamma om hur svårt det är för dig?
Hur det blir att tala med henne beror förstås på hur hon själv förhåller sig till din pappas problem. Och om hur hon har försökt att göra något åt både din och sin egen situation.
Jag skulle råda dig att vända dig till någon professionell vuxen, till exempel på ungdomsmottagningen i din kommun.