Älskar min flickvän men jag orkar inte vara ihop längre
Min flickvän och jag har varit ihop i nästan 11 månader nu. Hon har psykiska problem såsom ätstörning, självskadebeteende samt kronisk smärta. Rätt så tufft liv helt enkelt. Jag har ända sedan början funnits där för henne hela tiden vilket slutade i att hon blev beroende av mig. Hon klarar sig inte utan mig och vi är med varandra hela tiden (vilket jag inte ogillar) och när jag väl ska göra något annat får hon ångest, panik och vill skära sig. Detta har lett till att jag många gånger ändrat mina planer och är med henne istället för att träffa kompisar etc. På grund av detta beroende har hon också förlorat kontakt med alla sina gamla kompisar så hon bara mig nu mera. Det har varit okej med mig för jag älskar henne och det har hjälpt. Men nu hjälper det inte längre och hon ställer högre och högre krav på mig och när jag inte kan uppfylla dom så skadar hon sig/säger att hon ska ta livet av sig. Hon har flera gånger sagt att jag är allt hon har och att hon tar livet av sig ifall det skulle ta slut mellan oss. Nu börjar hon må sämre iochmed att hon blir stressad inför skolan och jag har inte längre orken att hjälpa henne eller vara i ett förhållande med henne. Jag älskar henne fortfarande men KAN inte längre vara ihop med henne när hon mår så dåligt (vilket jag skäms för men det kan jag leva med). Nu är min fråga, vad ska jag göra? Jag måste göra slut men hon tar antagligen livet av sig om jag gör det och även om jag inte hade älskat hade jag inte velat vara anledningen till någons död. Eftersom jag nu älskar henne vill jag det ännu mindre.
Ps. Jag har tagit upp frågan om kurator/psykolog flera gånger men hon tvärvägrar och säger att hon skulle må sämre av det.
Sup

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev!
Du skriver som om det bara finns två dåliga möjligheter för dej. Antingen leva i en slags symbios med henne, helt styrd av hennes ångest och hot om självmord. Det är inte möjligt. Eller göra slut fast du fortfarande älskar henne och med risk att hon tar sitt liv. Det låter inte heller som ett bra alternativ för någon av er.
Så jag tror du får försöka hitta andra möjligheter genom att framför allt involvera fler personer i ditt och hennes liv. Kan du få hjälp av dina föräldrar?
Vet hennes föräldrar hon om hur hon mår? Om inte kanske du ska informera dom så dom får en chans att hjälpa sin dotter och avlasta det ansvar du känner du har fått, men inte längre vill ha.
Jag antar att din flickvän inte skulle vilja att du berättade för hennes föräldrar om hur hon mår, men jag tänker att hennes problem verkar så stora, och du så involverad i hennes suicidhot, att du ska göra det ändå.
Det är dags att andra än du får veta hur hon mår, och kan göra det möjligt för dej att ta dej ur din roll som livsuppehållande vårdare. Jag tänker också att det här kan bli svårt för dej på olika sätt och kanske du skulle ha nytta av en egen samtalskontakt på en ungdomsmottagning för att få råd och stöd framöver.
Lycka till!