Det känns som jag exploderar
Hej! Jag är en tjej på 11 år som har problem med att jag blir så arg, framför allt i skolan.
När jag blir så arg så är det som att en bomb exploderar och jag kan inte Kontrolera vad jag gör. Det kan även vara när jag blir överraskad (inte överrasknings fest men att någon kommer bakifrån och skrämmer mig e.t.c.) som det blir så.
Jag har fått höra att jag ska räkna till tio men min bomb hinner bara räknande från (typ) 3 innan den smäller.
När det blir så så slåss jag, skriker riktigt grova ord, kallar folk saker som jag inte menar och går iväg.
Efter det börjar jag alltid skämmas och vågar inte gå tillbaka för att jag är rädd för vad dem andra ska tycka.
Förut hade vi en kille i klassen som var väldigt explosiv och vissa föräldrar förbjöd sina barn att vara med honom.
Jag vet inte vad jag ska göra, jag mår dåligt nästan varje deg över detta och vill inte gå till skolan där dem flesta utbrotten sker.
Den störda ungen

BUP svarar:
Hej
Jag förstår att det måste kännas, jättejobbigt att bli så arg så fort.
Vilket bra exempel du gav som beskriver att du inte ens hann räkna längre än till tre innan bomben small. Ett bra råd att räkna som funkar för vissa, men tydligen inte för dig. Jag vill ge dig beröm för att du testade.
Vad som fungerar för just dig får du tillsammans med dina föräldrar pröva er fram för att hitta en lösning, det kan finns olika sätt som kan lugna ner en.
Det är högst personligt vad som kan funka. För vissa funkar det att räkna till tio, vissa vill bli lämnade lite ifred en stund tills man lugnat sig. Ni kommer säkert på något.
Jag blev glad att läsa att du vet hur man är en bra kamrat, fast du ibland inte hinner stoppa dig. Att du mår dåligt  av att kalla någon för fula ord eller slå någon betyder att du bryr dig om dina kompisar.
Jag undrar om dina lärare i skolan vet om att du oroar dig över att få utbrott i skolan och att du inte vill gå dit för att du är rädd för dina klasskamraters reaktioner och att göra någon ledsen.
Det skulle var bra om din mentor får reda på hur du tänker och känner.
Det är ingen hjälp för dig just nu men kan kanske kännas lite skönt att veta att du inte är ensam med detta problem. Det är många som beskriver samma svårighet att tygla sitt häftiga humör.
Jag lägger till några frågor andra som skrivit till oss fått runt samma tema och lite om varför man blir arg.
Jag hoppas att du kan använda din kraft till något bra i framtiden.
Lycka till