Vill ha ett liv där jag ler på riktigt
Hej
Jag har skrivit hit förut och berättat om att mina föräldrar bråkar,min pappa dricker, har svårt i skolan, att jag vill dö vacker och typ slutat äta, osv. Ni sa att jag skulle prata med någon jag litade på eller skolkuratorn.
Så jag berättade för mina bästa vänner och det gjorde bara allt värre för nu pratar de aldrig med mig och typ ignorerar mig.
Mina föräldrar litar jag inte på utan jag skulle nästan säga att mina vänner är min riktiga familj. De har aldrig tagit mig på allvar när jag försökt få de att förstå.
Jag sökte till skolkuratorn men han fick alltid viktigar saker för sig och ställde in två gången så då orkade jag inte mer och mailade och sa att det blev för krångligt och tog för mycket tid.
Idag var jag så ledsen att det inte ens hjälpte att skära mig. Så jag sa att jag skulle gå ut, min mamma ville följa med och tror inte jag fortfarande skulle mått bra om hon inte följt med för hade tankar om att gå till en bro och hoppa.
Jag vill bara ha ett liv där jag faktist kan le påriktigt och inte bara lådsas vara glad.
Lamia

BUP svarar:
Hej
Bra att du skriver till oss igen. Jag kan verkligen förstå att du väljer att vända dig till dina kamrater då dina föräldrar bråkar och du inte litar på dom fullt ut. Det måste kännas tufft och ensamt att känna att ens föräldrar inte går att lita på och har egna problem att ta itu med.
Att berätta hur man egentligen mår för sina kamrater kan bli bra och kan bli mindre bra.
I ditt fall blev reaktionen att de tog avstånd från dig och började undvika dig.
Jag vill vara jättetydlig med att jag inte försvarar dina kamraters sätt att hantera detta men vill förklara att dessa reaktioner är vanliga. Det är ett skäl till att vi rekommenderar barn och ungdomar att berätta hur de mår för någon vuxen och inte enbart till sina vänner.
När någon kamrat mår dåligt kan det kännas jobbigt och svårt. Man blir osäker på hur man ska bemöta kompisen och då kan man välja att ignorera, fast man egentligen vill finnas för varandra.
När du nu känner dig närmare dina vänner än dina föräldrar och upplever att de är din familj blir det naturligtvis tuffare för dig än om du hade kunnat prata med dina föräldrar och känt deras stöd..
Bra att du sökte upp skolkuratorn. Nu vet jag inte om detta förtroende är raserat då han ställde in era möten och allt drog ut på tiden.
Jag vill fortfarande ge dig rådet att prata med någon vuxen om hur du mår och hur du har det hemma. Om inte skolkuratorn är aktuell finns det kanske någon annan vuxen du kan vända dig till.
Din önskan att kunna le och var glad på riktigt är ett bra och viktigt mål.
Jag tror att du kommer fixa det.  !