Tänker dagligen på att ta livet av mig
Jag är en 17årig tjej som skadar sig själv och jag tänker dagligen på att ta livet av mig. Jag känner ingenting. Jag är helt tom och har alltid gömt hur jag mår. Har försökt ta livet av mig några gånger men varje gång jag skulle göra det ångrade jag mig och tänkte på mina syskon. Varje gång innan jag skulle ta mitt liv skrev jag brev till dem. Typ som ett sista hejdå eller vad man ska kalla det. För några månader sedan eldade jag upp alla brev. För jag tänkte börja på ny kula och för att ingen skulle hitta dem eftersom det inte är någon som vet detta. Men nu så kan jag inte dölja det mer. Jag får fler och fler ångestattacker, jag klarar inte av ljud eller mycket rörelse runt om mig. Mina föräldrar dumförklarar mig och jag är dessutom äldst i syskonskaran och det är här jag behöver hjälp.
Vad ska jag göra?
Felicia

BUP svarar:
Hej Felicia!
Så fruktansvärt tungt du har det och så väldigt ensam du verkar vara!
Så svårt ska ingen behöva ha det! Jag tycker att det är starkt gjort av dig att orka skriva till BUP.se och be om hjälp.
Det känns fint att läsa  att du mitt i allt tungt har en så kärleksfull relation till dina syskon så att du tänker på dem varje gång som du känner att du inte orkar leva. Sådana relationer är värda mycket i livet och det skulle säkert vara en oerhörd förlust för dem om de inte fick ha dig kvar.
Du är fortfarande ung och har ett långt liv framför dig där mycket kan hända och där många skilda känslor kommer att finnas med. I mitt arbete på BUP har jag träffat flera ungdomar som känt att de inte orkat leva, men som att efter de fått hjälp upplever att de har goda möjligheter i livet.
När du tänker så väldigt tunga tankar, som att du inte vill leva och till och med skriver brev som ska finnas kvar efter dig, då måste du få någon vuxen att prata med. Jag undrar om det finns någon vuxen i din omgivning som du har förtroende för och som du skulle kunna tänka dig att berätta för om hur du mår?
Det låter som du har svårt att prata med dina föräldrar. Går det att försöka igen eller känns det inte möjligt?
Oavsett om du pratar med dina föräldrar så tycker jag att du ska söka upp skolkuratorn på din skola eller närmaste Ungdomsmottagning för att få hjälp. Du har allvarliga problem nu och du behöver bra hjälp och det finns sådan hjälp att få.
Du kan också få stöd på nätet genom att chatta med en "storasyster" på Tjejzonen
eller chatta, maila eller ringa BRIS
Det viktiga är du får hjälp med en gång - det är du värd!