Hur överlever man ett breakup?
hej. Jag är en tjej på 15 år. Jag orkar snart inte mer. Jag har nyss fått reda på att min bror har anorexi och att min pappa har hjärtsvikt så han är sjukskriven. Jag har nyss flyttat för nästan 2 veckor sedan nu och har nyss gjort slut med min kille som jag vart tillsammans med i nästan ett år.
Och jag vet inte hur jag ska ta mig vidare med mitt liv. Det känns som att allt är imot mig. Jag orkar inte ens gå upp ur sängen på morgonen. Jag försöker prata med min mamma men vi blir bara osams. Jag har försökt berätta för henne att jag inte mår bra och att jag inte vill leva mer.
Jag vill bara må bra. Jag har haft mina ups and downs. Men så fort jag försöker må bra så kommer min panikångest och förstör allt. Jag vill inte längre må såhär. Jag hatar min förre detta kille men jag tror inte att jag klarar mig utan honom. Det var jag som gjorde slut men jag var så arg o tänkte inte riktigt på vad jag sa. Men nu har han hittat en ny och jag vet inte om jag orkar med det.
Jag vill dö. Jag vill dö men endå inte. Jag vill dö för stunden. Typ sjunka under jorden tills allt är bra igen. För jag vet att det kommer bli bra men det känns inte som det just nu bara.
Men min fråga till er är hur tar jag mig vidare? Hur överlevar man ett breakup?
För jag kan inte lista ut hur man gör. Tack i förhand!
breakup problem

BUP svarar:
Hej!
Frågan du ställer är hur kommer man över någon som man är eller varit kär i som man valt att göra slut med. Kanske din första riktiga kärlek..
Om allt är stabilt runt omkring och båda två känner att man inte har lika starka känslor för varandra, kan det fortfarande vara svårt att gå ur en relation och bryta upp.
Att göra slut är inte enkelt.
I ditt fall är det ju mycket som har hänt och händer i ditt liv just nu. Klart att du reagerar på detta. Att allt känns omtumlande och svårt.
Jag tycker att det skulle vara konstigt om det inte kom någon reaktion när sin bror har anorexi, din pappa är sjukskriven för hjärtsvikt och familjen har flyttat för två veckor sedan. Dessutom har din f d kille har träffat någon ny.
Inte konstigt att du känner att du skulle vilja ha tillbaka din kille, fast du kan hata honom och vara arg på honom.
Du uttrycker på ett fint sätt att du har hoppet kvar, men att du har det riktigt jobbigt just nu.
Jag blev glad att läsa att du egentligen inte vill dö, men skulle behöva en paus.
Åter till frågan: "hur klarar jag ett breakup?"
Jag tar upp tråden att du vet att det kommer bli bra -  men att det inte känns som det just nu.
Att göra slut är inte enkelt.Det tar kraft att separera och det väcker upp en massa känslor. Ditt ex valde att börja träffa någon ny tjej. Det fick bli hans lösning.
Det viktigaste är att du har hoppet kvar och inte stänger in dina känslor. Om du är ledsen, så gråt.
Jag tror det kommer kännas bättre om din pappas hjärta blir starkare och din bror börjar må bättre och att ni börjar känna er hemmastadda i er nya bostad.