Har inget självförtroende i skolan
Detta är kanske konstigt nu när jag precis fått jullov! Men jag är en 15 årig tjej som satsar på fotbollen och har varit med i två lag på högsta nivå. Det är det ända jag känner mig trygg i där jag hittar mitt självförtroende där jag vet vad jag kan men nu till det jag vill prata om. Jag håller på att stå på kö för utredning för Dyslexi är det det som gör mig som jag känner just nu att jag inte har fått någon diagnos än?
Som jag sa så hittar jag mitt självförtroende inom fotbollen men jag har absolut inget självförtroende inom skolan. Nu när vi har fått veta våra betyg säger alla lärare att jag måste hitta mitt självförtroende på mitt eget sätt, vadmenar dem jag har ju inget självförteoedne alls. Jag ger upp jag är inget smart barn som hela min klass är men egentligen borde jag klara av att ta in det jag lär mig men för mig så kommer det in i det ena örat och far ut i det andra så jag vet inte hur ska jag göra borde jag prata med en riktig kurator? Har pratat med kuratorn och min mentor på skolan men det har inte hjälpt. Den jag skulle vilja prata med hon är tyvärr inte min mentor hon är idrottslärare men hon är den bästa läraren jag har haft. Den jag tror jag skulle kunna berätta hur jag verkligen känner mig att jag har flera gånger skurit mig och att jag flera gånger vill ta självmord. Om man skulle kunna hitta någon lösning som gör att jag känner mig bättre, typ att jag hoppar över någno onödig lektion för att kunna ta det lugnt och göra det jag är bäst på i min klass. EN till fråga vad ska jag göra om jag somnar på dagarna men jag sover liksom 13 timmar per natt?  Hoppas någon kan hjälpa mig

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om hur du lider av väldigt dåligt självförtroende och tänker att du inte är ett smart barn. Just den slutsatsen vet jag att många barn i din situation drar - alltså barn som har dyslexi. Du har inte fått diagnos än, men jag förstår det som att man tror att du har dyslexi.
Barn med dyslexi har det ofta svårt i skolan redan från start, eftersom så mycket i skolan handlar om att läsa och skriva. Det kan då verka som man som barn är mindre begåvad, men dyslexi har ingenting med begåvning att göra alls!
Jag blir så glad då du berättar om fotbollen Där har du gott självförtroende och du känner dig trygg. Så härligt! Jag förstår att du måste vara en stark och tuff tjej som har lätt att se sammanhang och kan planera framåt, för annars skulle du inte kunna lyckas i fotbollen på din åldersnivå.
Efter vad jag förstår måste man vara smart också i fotboll på så hög nivå!
Jag tycker att du ska se det som att skolan inte har kunnat anpassa sig så bra utifrån dina svårigheter. Kanske att du kan hjälpa dem genom att vara tydlig med just det du skriver i brevet hit: nämligen att du inte förstår vad de menar med att hitta självförtroendet på ditt eget sätt.
Lärarna måste förklara bättre vad de menar. Jag tycker också att du ska ta hjälp av skolkuratorn så hen kan hjälpa dig att få lärarna att förstå.
Visst kan du prata med din idrottslärare, även om du också har samtal med skolkuratorn. Kanske kan det vara så att din idrottslärare inte riktigt kan ta fullt ansvar för en elev som mår så dåligt att hon inte vill leva. Just sådant är skolkuratorn eller BUP mer rustade att ta hand om, medan idrottsläraren annars säkert kan ge dig väldigt mycket bra stöd.
Du undrar över ditt stora sömnbehov. Det kan ju handla om att du faktiskt tröttar ut dig väldigt med både skolan och fotbollen. Men jag tycker att det är viktigt att du kollar upp hur du mår rent kroppsligt.
Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar om det och ber dem ordna tid på Vårdcentralen för en läkarbedömning av hur du mår. Läkaren kan sedan ta ställning om du behöver remitteras vidare till BUP.
Varmt lycka till!