Vad är det för fel på mig?
För några månader sedan började min ångest bli värre och mer återkommande. Jag fick ångest över allt - skolan, hur jag ser ut och min personlighet, saker jag sagt och gjort, över vänner osv. Jag började beskylla mig själv för att jag är dum i huvudet och inte fattar någonting i skolan och att jag bara är lat och dålig och kommer misslyckas i alla ämnen. Jag började hata på min kropp igen. Jag började tro att alla hatar mig.
Tillslut kom det till den punkten att jag ville straffa mig själv. Och jag skadade mig själv. Inte alls djupt och inte alla farligt egentligen - men jag skadade mig själv.
Detta har nu under dessa månader återkommit några gånger.
Men idag gick det ett steg längre.
Jag fick ångest och blev arg på mig själv från ingenstans. Hade egentligen ingen riktig anledning men jag ville skada mig själv. Och det gjorde jag. Lite mer än alla dom andra gångerna.
Det som skrämmer mig är att det kom så plötsligt. Från ingenstans kom ångesten och 5 minuter senare satt jag där med svidande handled.
Vad är det för fel på mig? Varför gör jag såhär?
Och vad ska jag göra?
Tänker inte berätta för någon för dom kommer bara undra om jag mår dåligt och varför. Vill inte att någon ska tycka synd om mig men vill samtidigt inte heller att dom ska tycka att jag är mesig och överdriver.
Vill inte heller prata med typ BUP eller en psykolog eller vart man nu går, för de tycker nog inte ens att det är något problem. De finns de som har det mycket värre och det känns egentligen inte som jag gör något onormalt eller "fel".
Skäms för övrigt också eftersom jag är 17 år gammal och det är förfan pinsamt att skada sig själv när man är 17 år!! Det är ju yngre människor på typ högstadiet som gör sånt...
Förutom detta så har jag tvingat mig själv att spy upp maten jag ätit i perioder under lite mer än ett år. Men det känns inte heller konstigt eller onormalt eller fel. Det känns typ som något alla gör. Eller jag vet att all inte gör det men det känns inte som att det är konstigt i alla fall. Vill inte heller be om hjälp med detta eftersom jag inte är underviktig och därmed kommer alla bara tycka att det är konstigt om jag ber om hjälp. Det är ju inte farligt då?
Jag ser lixom inte heller syftet med att sluta med att spy eller skada mig själv. Det är ju lixom inte farligt och har inte gått till en överdrift.
Vet inte vad jag förväntar mig för svar. Förväntar mig kanske inte ens svar, utan behövde bara skriva av mig.
Jahapp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt långa och innehållsrika brev!
Du undrar vad det är för fel på dig. Jag tycker inte att det är fel på dig, men jag förstår att du har det riktigt kämpigt! Samtidigt får jag intrycket att du inte riktigt tar dig själv på allvar.
Jag tycker inte att det är pinsamt att ha ångest och skada sig då man är 17, men det är ett tecken på att du mår dåligt och nog är det  viktigt att ta det på allvar.
Jag undrar över hur det kommer sig att du är så orolig för att någon ska tycka synd om dig. Du är också orolig för att andra, exempelvis behandlare, inte ska förstå att du har problem. Den oro du har för hur du uppfattas av andra är något som du kan prata med en behandlare om. Psykologer och kuratorer är vana vid att de som söker kan känna sig väldigt osäkra och att de är jätterädda för att bli missförstådda och  att de inte ens själva vet vad som är problem eller inte. Det här är sådant som går att reda ut tillsammans i en samtalskontakt och det måste få ta den tid det tar.
Mitt förslag är att du tar kontakt med närmaste Ungdomsmottagning för att få en samtalskontakt där.
Du kan också söka dig till BUP, men vi tar bara emot fram tills du fyller arton år.
På en del håll i landet har man mottagningar för Unga vuxna och det är i så fall ett ställe som skulle kunna hjälpa dig.
På nätet kan du få stöd genom att chatta med Tjejzonen.
Jag hoppas nu att du kan överraska dig själv med att faktiskt söka hjälp. Det är du värd!