Vet inte hur jag ska gå vidare
Hejsan.
Jag har under de närmsta 4-5 månaderna börjat räkna kalorier. Något som satt sig på hjärnan. Jag är i behov av att alltid veta hur mycket kalorier jag ätit, och om jag då skulle överstiga min gräns få sjukt mycket ångest. Jag kan inte längre äta en måltid och bara njuta, utan kalorierna är alltid i min baktanke.
Under dessa månader har jag även gått ner mycket i vikt, börjat frysa, fått mer behåring på armar och ben, samt blivit mycket trött. Jag är i ständig obalans.
Jag har själv insett att något är fel, och tagit olika tester på internet. I dem står det att jag ligger i riskzonen eller möjligtvis har en ätstörning.
Jag skulle gärna vilja kunna sätta ord på mitt problem men vet inte hur jag ska gå vidare. Kan man gå till ungdomsmottagningen med dessa problem eller måste det vara allvarligare?

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du själv vill göra något åt detta och tala med någon.
Dina problem är absolut tillräckliga för att söka hjälp. Och det är viktigt att du gör det nu  och inte väntar eftersom det kan vara svårare att ta sig ur en ätstörning när den gått långt.
Vet dina föräldrar om hur du mår och hur litet du äter? Om inte - skulle det vara möjligt för dig att berätta för du behöver deras hjälp.
Tillsammans med dem kan du också kontakta BUP
eller det som kallas "Första linjens barn och ungdomspsykiatri" genom vårdcentralen.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Lycka till!