Hatar typ allt och alla
Jag är en tjej på tolv år och hatar typ allt och alla för det är ingen som känner mig jag är aldrig mig själv även om jag försöker så går det inte min mamma säger att jag ör överviktig och jag borde banta eller det sa hon när jag var 9 år man nu är jag inte så överviktig jag väger inte för mycket men vad tucker ni att jag ska göra ska jag banta eller inte för jag har faktiskt börjat med en grej det är liksom så att jag vet ett sätt som man kan gå ner 40 kilo på 20 dagar genom att försöka spy up allt man ätit bara äta ett mål om dagen och träna varje dag.....egentligen vill jag inte göra så men alla andra tjejer i min årskurs är fina super smala perfekta liksom och det skulle väl ändå inte spela någon roll om jag dog ingen skulle sakna mig min mamma hotar mig med att hon ska flytta till sitt hemland och lämna mig här när vi bråkar så jag tror i allafall inte hon skulle sakna mig:(😭😭😭😭
Och man ska inte tro att någon kan hjälpa mig för har redan försökt på socialen, kuratorn, lärarna, pappa, mamma, mina kompisar men inget funkar allt jag vill är att dö just nu om inte det alternativet finns så vill jag hellre bli small jag brukar viska för mig själv "hellre ha anorexia än att vara tjock som jag" jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig!🤒😭
onormal?

BUP svarar:
Hej!
Det gör dig säkert hemskt orolig att höra att din mamma hotar med att lämna dig och flytta till sitt hemland när ni bråkar. Man blir arg på din mamma när man läser vad hon säger till dig när, hon egentligen skulle behöva trösta och stötta dig.
Det verkar som att hon inte vet vad hon ska säga, som att hon känner sig helt maktlös i era bråk och tar till det som hon själv tror kommer skrämma dig mest. Vad säger din pappa när hon hotar med att flytta? Var bor din släkt? Har du andra vuxna i din närhet som du tycker om, som du kan prata med när du blir rädd?
Sen undrar man förstås om det finns stunder när du tycker att du och din mamma har det bra tillsammans, när du känner att hon finns där för dig?
Ibland tänker man att allt bara är hemskt dåligt och så kan det ändå finnas små glimtar av något som gör en glad. Det låter kanske helt galet, men det är ofta det där lilla bra som kan ge en den kraft man behöver för att orka med sig själv och sitt liv.
Det är klokt av dig att förstå att du inte ska använda den där hemska och livsfarliga metoden för att gå ner i vikt. Undrar ifall du bör banta ska du gå till skolsköterskan. Berätta för henne om dina bekymmer kring detta och be henne om råd.
Så till det viktigaste av allt: Vad är det som har hänt dig? Hur kommer det sig att du skriver att inget funkar, att ingen kan hjälpa dig? Det låter som att du länge har och har haft det riktigt tufft. Och vad har då fått dig att ge upp hoppet om de vuxna som borde ge dig stöd?
Det kan du förstås inte svara på här, men någonstans skulle du behöva få ett utrymme att berätta om dina upplevelser och besvikelser.
Om du kan ringa till BRIS kan nog kuratorn som svarar där ge dig mer hjälp än vi kan här.
Du kan även kontakta Tjejzonen/Ätstörningszonen.
Ge inte upp!
PS: I rutan här nedanför kan du läsa några liknande frågor som vi svarat på tidigare.