Svårt att lyssna och ta in - har jag ADD?
Svårt för att lyssna och ta in? Är det nåt fel på mig? Varje gång vår lärare redovisar känns det som att jag glömmer vad han har sagt samtidigt som han säger det, in i ett öra och ut i det andra. Ofta börjar jag också dagdrömma utan att jag märker det, både när jag försöker lyssna eller läsa något. Mitt skolarbete består av att läsa samma meningar om och om igen och fråga lärare att upprepa vad de just sa eller låtsas som att jag hörde i hopp om att det inte var viktigt. Det är så svårt att ta in information och när jag lyckas så glömmer jag det ofta väldigt fort ändå.
Det värsta är att inte kunna lyssna och det händer inte bara när jag är ointresserad. Även om jag vet att det är viktigt och även om jag faktiskt verkligen vill höra de så är det garanterat att mina tankar kommer åka iväg och jag fokuserar på fel saker förr eller senare. Jag gick till en studievägledare frivilligt för att få hjälp med mina studier och missade mer än hälften av vad hon sa, jag har gett upp på att hitta böcker jag kan avsluta, det låter löjligt men jag kan knappt ens unna mig att se på film för de är så långa och jag blir distraherad! Jag kollar mycket på komedi-serier istället då individuella avsnitt är runt 20 minuter. Är jag kanske bara lätt uttråkad? Lat? Det känns som att jag verkligen försöker bättra mig men jag vet inte riktigt hur. Jag har alltid gillat att dagdrömma, har jag kanske gjort det för mycket så att jag inte kan stänga av de? Eller är det nåt vanligt som jag bara måste träna bort på nåt sätt, eller är det något mer allvarligt? Odiagnostiserad ADD?
mupp

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver till oss för att du funderar över om det kan vara så att du uppfyller någon diagnos som ADD (det vill säga ADHD utan hyperaktivitet). Du har verkligen tänkt kring hur du fungerar och beskriver hur skolarbetet blir lidande av att du har svårt att koncentrera dig och svårt att komma ihåg. .
Sådana svårigheter kan bero på ett antal olika orsaker. Och som du säkert förstår kan man inte ställa diagnos via ett brev. Men det här ställer verkligen till det för dig, och jag tror inte du bara är lat eller lätt uttråkad.
Mitt råd till dig är att du vänder dig till elevhälsan på din skola i första hand och ber om en första bedömning.
Du skulle också kunna ta kontakt med Ungdomsmottagningen där du bor.
Dessa kan sedan hänvisa dig vidare om så behövs.
Lycka till!