Lider av scenskräck
Hej!
Kille på 15 bast här!
Nu är det så att jag tror att jag lider av någon form av social fobi eller liknande (har enorm scenskräck och rädsla för att göra bort mig i sociala sammanhang. upplever också ett alldeles för starkt behov av att leva upp till folks förväntningar, för att inte göra dem besvikna. jag har även svårt att prata med de "tuffa killarna" i klassen då jag är rädd för att bli bedömd av dem. Hade tidigare även svårt för att se folk i ögonen, speciellt tjejer, men det verkar ha gått över nu, tillfälligt iaf. ).
Har lidit av detta sedan starten av högstadiet (7:e klass) och vill nu, när jag går i 9:e klass, göra någonting åt det är då jag upplever att det är väldigt jobbigt.
Så jag tänkte fråga om ni har några tips till mig som vill bli av med detta (framförallt scenskräcken)?
anon

BUP svarar:
Hej Anon!
Tack för ditt brev!
Det du beskriver är svårigheter som väldigt många kämpar med. Jag tänker att de rädslor du beskriver hänger ihop och har att göra med självbild och identitet.
Ett tips på något du skulle kunna göra själv för att bekämpa scenskräcken är att gå in på snorkel.se och leta sätt där. Det finns inga trick som tar bort rädslan helt och det är ett rätt hårt jobb att träna bort den, men där finns en del bra grejer.
Du kan också söka till närmaste ungdomsmottagning umo.se om du vill träffa någon och diskutera igenom vad du skulle vara bäst hjälpt av.