Är man en fara för sig själv om man självskadar?
Hur är det med risken att bli inlagd hos er/hamna på bup akuten pga självskadebeteende? Kan jag som har ett självskadebeteende bli ditskickad till bup akuten mot min vilja, och kanske till och med få lpt efter att ha varit på riktiga akuten och blivit sydd, eller är det endast ett "fritt land och fria val" och att jag som individ bestämmer om jag vill gå till bup akuten eller ej? Har suicidtankar och så med jämna mellanrum, men har aldrig haft som avsikt att dö genom att skära mig, men sen har självskadandet vid vissa tillfällen eskalerat lite och därför vid tillfällen behövt uppsöka vård. Anses man vara en fara för sig själv om man behöver åka in och sy, men har inga större planer på att ta livet av sig just där och då? Känner mig helt lost
Lost

BUP svarar:
Hej!
"Bara i ytterst sällsynta fall kan det bli aktuellt med tvångsvård. Då måste man lida av en allvarlig psykisk störning som gör att ens liv och hälsa är i fara eller som gör det farligt för någon annan", står det på BUP.se.
Detta är ett allmänt svar men närmare än så kommer vi inte ett svar på din fråga om vad som gäller för dig utan att veta mer.
Det görs alltid en individuell bedömning. Hur stor fara du är för dig själv eller din omgivning kan bara avgöras av den vårdpersonal som träffar dig och får veta mer om din situation och ditt mående, samt hur du hanterar det.
Men är det verkligen detta du undrar över eller ligger det något annat bakom din fråga?
Du berättar att du skadar dig själv genom att skära dig och att du vid flera tillfällen fått uppsöka vård för att du har skurit dig så mycket att det har behövt sys. Du berättar att du ibland har tankar på att ta ditt liv.
Det låter som att du inte alls mår bra. Hur kunde det bli så? Vad har hänt? Hur har du det? Är allt nattsvart?
Du skriver att du känner dig helt lost. Så kan det verkligen kännas när man försöker hantera sitt liv genom att skada sig.
Är det inte läge att försöka hitta ut ur den här destruktiva spiralen som du verkar ha hamnat i?
Att skada sig själv är aldrig en utväg, det är en återvändsgränd.
Vad säger du om att söka hjälp för att kunna sluta med det destruktiva beteendet att göra dig själv illa? Det vill säga, helt frivilligt, utan tvång.
Kanske är det till och med bra om du blir inlagd. Vad sägs om att bestämma dig för att det viktigaste nu är att få hjälp att sluta skada och att istället hitta livsglädje?
Det blev fler frågor till dig än du skrev till oss! Jag skulle gärna vilja hjälpa dig, men det är svårt att ge närmare råd när jag inte känner dig.
Hur är det med de vuxna i din närhet? Kan du vända dig till någon av dem och be om hjälp med att söka vård, så att du hamnar rätt?
Behöver du mer stöd för att klara av detta föreslår jag att du kontaktar, till exempel SHEDO, en förening som har en självskadechatt.
Önskar dig lycka till på vägen!