För mycket press
Hej. Är en tjej på 14 år och har lite problem. Jag bråkar konstant med mina föräldrar om allt och inget. Jag spelar fotboll i ett akademi lag och där är det supermycket press vilket får mig att få grov prestationsångest. Jag har också jättedåligt självförtroende vilket leder till kroppskomplex som gör att jag nu under ett halvår haft ätstörningar. Mina föräldrar vet inte om det, eller ibland så anar det eftersom att jag aldrig brukar äta lunch eller frukost och knappt middag. Det får mig att må bra eftersom att jag känner mig bekväm i mig själv när inte jag äter. Dock vet jag i slutändan att det inte kommer funka att jag håller på så här. Vågar inte berätta för mina föräldrar då jag känner att de kommer ta de på ett för stort allvar och inte låta mig göra någonting. De är just nu väldigt oförståeliga och känner mig inte så bekväm med att prata med mina kompisar. Har även skärt mig ett fåtal gånger men har lovat mig att aldrig göra om det. Får typ attacker då jag får panik och slår i allt och skriker och vill typ bara skada mig själv då jag tycker att jag är den värsta och äckligaste människan i världen. Kan också få den attacken om mina föräldrar inte förstår mig eller skyller på mig över något jag inte gjort.Vad ska jag göra? tacksam för svar.
Vad ska jag göra

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Du satsar verkligen mycket på fotbollen - är det något du tänker att du vill fortsätta satsa på i din framtid? Jag blir nyfiken på vad som ger dig energi och motivation till fotbollen?
Det är ganska vanligt bland ungdomar som satsat hårt inom en sport i yngre ålder, att man i tonåren kan börja få mer blandade känslor kring sin idrott och hur man ser på sig själv. Ibland kan man känna att andra saker i livet börjar ta mer plats och känns mer prioriterade än tidigare, kanske vill man ha mer tid för vänner eller hinna med läxor och studier, ja en del omvärderar hela sin satsning inom sporten just i tonåren.
Är fotbollen något du vill fortsätta satsa på och som känns centralt för dig i ditt liv? Oavsett svaret så tror jag att det är viktigt att du hittar sätt att balansera alla dessa känslor av press och krav som du berättar om.
Du skriver att dina föräldrar kanske anar en del, men inte känner till fullt ut hur du mår både vad gäller press och dina matproblem. Du är i en ålder då det naturliga steget vore att dina föräldrar skulle behöva få hjälpa dig mer kring att balansera alla de krav du upplever.
Många unga personer drabbas av prestationsångest och flera idrottare har också berättat öppet om olika ätstörningar som det utvecklat i tonåren. Både när man får svårare prestationsångest (men även olika ätstörningar) så är det signaler att ta på allvar.
Jag tror det vore bra om du kunde berätta lite mer för dina föräldrar att du känner dig alldeles för pressad, så de lättare kan förstå dina känslor kring olika saker hemma i er vardag.
Jag tror också att du skulle ha nytta av att pröva en samtalskontakt en tid.
Du skulle kunna börja med att vända dig till din skolkurator för samtalsstöd eller till en ungdomsmottagning där kuratorer erbjuder samtalskontakter för ungdomar.
På vissa håll erbjuder en del vårdcentraler psykologkontakt för ungdomar, så kallad första linjens BUP.
Ta hand om dig!