Problem med matten och mamma
Jag tror jag har matte problem för jag kan inget i matten men jag sa de till mamma men hon säger bara att jag inte lyssnar men de gör jag och mina kompisar säger att jag inte försöker och de gör jag och när de säger de så gör de mig ledsen
Moa

BUP svarar:
Hej Moa!
Det är bra att du frågar oss. Jag kan naturligtvis inte veta vad dina svårigheter med matte beror på. Många barn kan ha problem med matte och behöver mer förklaringar, mer övningar, mer individuellt stöd. Det måste man ta upp i första hand med sin mattelärare, men man kan också ta upp det hos skolkuratorn, som kan hjälpa till med att tala med mattelärare och hitta individuella lösningar.
Det är synd att din mamma avfärdar dina problem med matte genom att bara säga att du inte försöker tillräckligt. Det är möjligt förstås att både hon och dina kompisar har delvis rätt. Delvis, menar jag. För det är inte sällan så att man ger upp för snabbt och börjar tro att det bara inte går.
I en sådan situation räcker det inte att säga att "du kan visst om du anstränger dig". Som sagt, man måste få mer hjälp, metod för övning för att inte ge upp! Det är skolans skyldighet att se till att du får den hjälp du behöver.
Sedan finns det något annat jag vill tillägga. Om du har fått mer hjälp från skolan men dina problem består, kan man också tänka på att svårigheterna har en annan förklaring. Det finns barn som har problem med att lära sig läsa och skriva eller just med matte. Det kan i sådana fall handla om så kallade specifika inlärningssvårigheter.
När det gäller matte heter det "dyskalkyli". Det är inte alls säkert att dina svårigheter ligger där. Därför säger jag att du först måste få mer individuell hjälp och sedan kan man tänka på att man utreder just frågan om dyskalkyli.
Jag tycker att du kan visa mitt svar för din mamma så att hon hjälper dig praktiskt att tala med läraren och eventuellt väcker frågan om en utredning om det behövs. En sådan utredning brukar göras i skolorna.