Undrar om jag har ADHD
Hej jag har skrivit till er tidigare om att jag tror jag har adhd och nu har jag fått veta vad jag har fått för betyg och de är inte bra men de som gör mig intresserad är att alla skriver att jag måste koncentrera mig mer men de går inte jag kan verkligen inte och alla mina kompisar vet att jag mår dåligt över de och de säger att jag ska säga till min mamma igen men jag är rädd att hon ska bli arg men jag har läst om adhd och allt stämmer men vem ska jag vända mig till för jag har svårt att lita på lärare i skolan HJÄLP MIG
Maja

BUP svarar:
Hej Maja!
Vi får många brev till oss runt denna fråga. En viktig fråga som jag förstår att du funderar på och vill ha ett svar på.Jag tror att du är inne på rätt spår. Att ha svårt att koncentrera sig i skolan är en del av problemen när man har ADHD.
Jag undrar om det finns någon skolkurator eller skolsköterska på din skola som du kan vända dig till (du skriver att du har svårt att lita på dina lärare).
Ni kan ju tillsammans fundera på denna viktiga fråga och de vet hur man går vidare om ni bestämmer er för att göra det.
Om du är rädd för din mammas reaktioner kanske det även finns en möjlighet att du kan få stöd och hjälp att ta upp din fundering om ADHD - diagnos med din mamma igen. Det är viktigt att du berättar att du är rädd för att din mamma ska bli arg. Skolkuratorn kanske kan vara med då ni pratar om detta med din mamma.
Jag vill avslutningsvis ge dig riktigt beröm för att du läst på om adhd.
För mig visar det att du verkligen vill klara av skolan.
Lycka till!