Pappa väljer katterna före mig
I somras fick jag en illa astmaattack och hos pappa har dom katter.
Det gjorde så pappa fick välja mellan mig och katterna. Det var ett halvår sedan.
Han har i stort sett valt katterna fast utan att säga ''jag väljer katterna''.
Han förstår även inte innebörden med astma och allergi. Vi har pratat med x antal läkare och det på papper att jag inte får bo där, men har förstår ändå inte.
Jag och min mamma har försökt men ingenting.
Men han vill att jag ska kunna bo där.
Nu bor jag hos min mamma på heltid men har en pappa dag varannan söndag.
Jag gav upp för cirka månader sedan att han skulle förstå.
Jag orkar inte med detta längre! Vad ska jag göra?
Per

BUP svarar:
Hej Per!
Jag har full förståelse för hur ledsen och besviken du är på pappa. Dessvärre är det så att man inte väljer sina föräldrar. Vissa föräldrar lever inte riktigt upp till sin föräldraroll.
Jag vet inte hur din pappa tänker och varför han inte vill skiljas från sina katter, eller om han också har andra problem. Men det spelar inte så stor roll för dig. Du vill känna att han älskar dig, att han vill vara med dig så mycket som möjligt.
Det känns alltid svårt när ett barn inte får den uppmärksamhet och kärlek som borde vara en självklarhet.
Men hur smärtsamt det än är, är det en tröst att du har det bra hos mamma och att du ändå kan ha kontakt med pappa - även om ni träffas mer sällan.
Kanske du kommer att kunna tala ut med honom någon gång i framtiden.
Det låter möjligen hårt när jag säger att du måste och att du kommer att "orka" och acceptera att du har den pappa du har.