Vad ska jag göra för att mina föräldrar ska sluta slå mig?
Vad ska jag göra för att mina föreldrar ska sluta slå mig? Jag är en tjej på 11år och dom säger inte äns förlåt när dom har slagit mig så jag har fot blå märken, sen går dom och ljuger för andra vuxsna att jag gör allt fel och nämner inget vad dom har gjort fel. Snälla hjälp jag årkar inte mer
Anges

BUP svarar:
Hej
Jag skulle vilja säga till dina föräldrar att det är ABSOLUT förbjudet att slå barn. Det är fel. Det är fegt. Det är så mycket fel det bara kan bli.
Det står i FN:s Barnkonvention att det är förbjudet att utöva våld mot barn och ungdomar och den som gör det bryter även mot svensk lag. Det visar på att detta är helt oacceptabelt.
Jag blir både väldigt ledsen och berörd av att läsa hur du har det och sedan blir jag arg. Riktigt arg. Hur kan dina föräldrar göra något sådant mot dig? Det kan jag inte förstå.
Först och främst är det viktigt att dina föräldrar slutar att slå dig.
Sedan är det viktigt att du inte tar på dig skulden för detta - t ex hittar förklaringar att allt skulle vara ditt fel. .
Du skriver att dina föräldrar ljuger för andra vuxna. Att de tycker att felet är ditt utan att nämna att dom gör dig illa.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att det finns vuxna i din närhet som inte tycker att allt är ditt fel. Vuxna som kommer att reagera på dina berättelser och kan hjälpa dig.
Du måste berätta hur du har det för någon vuxen. Om du gjort det tidigare måste du göra det igen. Välj någon vuxen som du tycker verkar bra och klok. Som du har förtroende för. Kanske din klasslärare, skolsköterska eller skolkurator.
De måste få veta att dina föräldrar fortsätter slå dig fast de säger något annat. Om du har en mobil skulle du kunna fota dina blåmärken och visa fotot som bevis.
Jag förstår att det kan vara svårt att avslöja en hemlighet, att berätta för någon om sina föräldrar och som inte är så smickrande. Men du måste.
Din fråga är vad du ska göra för att dina föräldrar ska sluta slå dig.
Det är dina föräldrar som skulle behöva fundera på ett annat sätt att lösa konflikter än att ta till våld. Det är inte ditt fel att du får blåmärken.
Dina föräldrar måste sluta upp att slå dig och det omedelbart.
Jag undrar om du känner till Bris. Barnens rätt i samhället.
Där finns det bra personer som jobbar och tar emot telefonsamtal och chatt. De är vana att höra viktiga berättelser från barn och unga. Det går som sagt att ringa dit och de har även en chatt. Om man tar kontakt med Bris syns inte det på telefonräkningen så ingen kan behöva få reda på detta.
Skickar 1000 kramar och tack för att du skrev hit.