Livrädd och ska börja gymnasiet
Jag har social fobi och ångest, snart börjar jag i gymnasiet och vet inte vad jag ska ta mig till. Är livrädd. Vågar knappt köpa något inne på Konsum för jag är rädd att skämma ut mig eller att folk ska dömma mig, vet ej vad jag ska ta mig till
rädd

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver! Det är ett plågsamt tillstånd när man känner som du gör nu, men det finns behandling som brukar ge bra resultat. Jag vill råda dig att vända dig till närmaste BUP-mottagning och beskriva hur du känner.
Det är ganska vanligt med de svårigheter du beskriver, så de kommer att veta vad du talar om. Förstår att du är orolig inför skolstart i ny skola också, det brukar vara allra svårast innan man vet något om vad som väntar. Så sök hjälp så snart du kan så att du har stöd i början.
Vet din familj om hur du har det? Ibland kan föräldrar och syskon vara till stort stöd om man ger dem en chans.