Kan jag gå till BUP utan föräldrarna?
Hej
Jag fick nyligen en tid hos er och är bokstavligen livrädd för att ens berätta för mina föräldrar. Jag är väldigt säker på att jag är transsexuell och har sagt det till mina föräldrar men dom har bara förnekat och sopat det under mattan. jag har inte berättat att jag gått till ungdomsomtagning för att prata. om mina föräldrar säger att dom vägrar följa med till BUP, kan jag då komma dit ensam?
Luka

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du gått till ungdomsmottagningen!
Har de kanske rekommenderat dig att söka vidare till BUP?
Du är 17 år, snart myndig och vägrar dina föräldrar att gå med ska det gå bra att du kommer ensam. Men hur man gör kan se olika ut på olika BUP-mottagningar.
Men skulle de verkligen vägra? Ett skäl till att man på BUP vill att föräldrarna ska vara med är att de ska vara delaktiga. Det betyder inte att alla samtal ska hållas med ungdomar och föräldrar tillsammans.
Föräldrar kan behöva stöd med hur de ska bemöta sitt barn så att de hjälper barnet/ungdomen att må bättre. Om dina föräldrar förnekar att du är transsexuell så skulle det vara bra om de själva fick tala med någon utomstående om varför detta är så svårt för dem.
För dig måste det vara väldigt svårt att de förnekar och inte vill veta av hur du uppfattar dig själv.
Men om dina föräldrar verkligen inte kan eller vill så måste du - med stöd av dem som kan hjälpa dig - själv hitta vägen fram till att vara den du känner att du är.
Det är förstås lättare om du har dina föräldrars stöd.
Du också själv ringa till BUP och höra hur de ställer sig till din fråga.
Varmt lycka till!