Föräldrarna förstår inte att jag inte orkar med skolan
Hej bup jag är en tjej på 13 år jag går hos er men jag ett beskymer,det är så att jag inte käner mig så bra och det vet mina föräldrar men dem förstår inte att jag mår så pass dåligt att jag är jätte trör och inte orkar med skolan och dem tjatar även att jag måste lägga mer tid på läxor och skolan, men jag orkar inte med skolan och många dagar orkar jag inte äns gå til skolan men jag måste även gå för att mina föräldrar blir arga om jag inte går till skolan, jag har redan berättat för mina föräldrar att jag verkligen inte orkar men den värkar inte göra något åt det vad kan jag göra ? En till sak jag funderar även ibland om det finns möjlighet att inte behöva gå till skolan en dag i veckan men jag är säker på att mina föräldrar kommer tycka att det är en dum ide. Vad ska jag göra ?
Emilia

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du verkar ha det jättebesvärligt just nu. Du går redan hos BUP skriver du, det låter bra. Anledningen att du skriver till oss nu är att du inte tycker att dina föräldrar förstår hur jobbigt du har det med skolan.
Du mår dåligt och tycker inte du orkar med skolan, varken att gå dit alla dagar eller lägga så mycket tid på läxor som dina föräldrar vill att du ska. Jag kan tänka mig att dina föräldrar oroar sig för hur det ska gå för dig i skolan om du är borta mycket. De är säkert rädda för att du ska komma efter mycket och på så sätt få det ännu jobbigare, och så visar sig oron genom att de blir arga. Men det hjälper ju förstås inte med tjat och skäll.
Har du tagit upp det här med den personen du går hos på BUP? Det låter som en jätteviktig sak för er att prata om tillsammans med dina föräldrar!
Jag vet ju inget om varför du inte mår bra, men kanske måste ni prata mer om varför du inte orkar med skolan riktigt.
Är det något speciellt som händer i skolan som gör det jobbigt att vara där?
Har du några speciella svårigheter som gör skolarbetet jobbigt för dig? Jag tänker till exempel på läs- och skrivsvårigheter eller koncentrationsproblem?
Sover eller äter du så dåligt att du är jättetrött på dagarna? Är det något som hänt som du inte kan sluta tänka på som gör att du har svårt att tänka på annat?
Det kan finnas massor av orsaker till att det blir så tungt för dig.
Mitt råd till dig är alltså att ta upp det här på BUP, och försöka prata tillsammans med dina föräldrar och se om ni kan hitta några lösningar som gör det lättare för dig att orka.
Ge inte upp - det kommer att bli bättre!