Har ett allvarlig självskadebeteende
Hej ja har ett allvarlig självskadebeteende hur får man hjälp med det och går det nånsin bort? Jag är en 17 årig tjej som har varit deprimerad sen ja va 12 . För en 1 vecka sen nu kom ja ut från 2 olika sis som jag har sammanlagt bott i 9 månader. De har vart väldigt jobbigt i den sista sis hemmet som ja bodde i 4 månader ja mådde redan dåligt innan ja flytta dit men ja döljde det. Jag har ett allvarligt självskadebeteende en dag omedvetet tog ja med ett glas in till mitt rum vilket man inte får göra i Sis men ja glömde iaf ja mådde jätte dåligt en dag så ja tog sönder de glaset o skärde mig efter några dar så gjorde personalen visitering på hela avdelning ja vet faktiskt inte anledningen dom visste inte att ja hade glas men iaf dom hittade glas i mitt rum o tog det ja mådde dåligt o fick panik för att ja inte hade något o skada mig på men efter typ 3 dagar så tog ja ett till glas o krossade det. En dag så började 2 tjejer i boendet bråka med personal det vart så kaos den dagen ja ville gå ut men fick inte så jag svalde 1 glas bit ja fick åka in till akuten men dom gjorde inte så mycke  Och sen har ja blivit tvångskörd till bup psykatrin typ 2/3 gånger i veckan i senaste månaden. Jag fick två diagnoser djupdeprisson och adhd. Jag har flyttat ut nu och bor på ett öppet boende där ja inte känner någon och har tillgång till allt o skada sig på Ja får dom här tankarna ibland på att svälja eller skada mig själv nu hjälper adhd medecinen mot impulsiviteten men inte mot måendet ja kan inte stå emot o skada mig själv snart.                                       Vad ska jag göra?                                       Vad är de för fel på mig?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att hitta ord för hur otroligt jobbigt du har haft det. Och tragiskt att du tidigare inte fått tillräckligt bra hjälp.
"Vad är det för fel på mig" frågar du, men jag är inte säker på att du ska fråga på det sättet. Du har en depression och jag antar att du har en hel del ångest och du skadar dig själv på ett sätt som verkligen är livshotande.
Det är bra att du har kommit till ett öppet boende, men det betyder inte att ditt behov av omfattande hjälp har minskat. Tvärtom - jag tycker att du skriver klokt när du ser att frestelsen och möjligheten att skada dig själv är ännu större nu. Och du har också rätt i att din medicin hjälper bara mot impulsiviteten - det är en halv seger! - men det tar inte bort din depression och den ångest som brukar finnas med.
Vad ska du göra, undrar du.
Jag vet inte hur planerna för din behandling ser ut på det nya boendet. I alla fall utgår jag ifrån att det finns ett antal professionella personer kring dig. Som jag förstår har du inte varit på detta boende speciellt länge och du behöver ge det lite tid för att du ska lära känna människorna där.
Finns det någon bland dessa personer som du spontant känner lite mer förtroende för? För det är mycket, mycket viktigt att ha någon bland personalen som du får bättre kontakt med och som du direkt kan vända dig till, när en impuls att självskada  kommer upp. En person eller två personer som är tillgängliga för dig på plats eller via telefon när ångesten eller förtvivlan hotar att få dig att göra något som är skadligt.
En sådan kontakt brukar vara nyckeln till att förhindra impulsiva självskadebeteenden i alla former.
Dessutom vet jag också att en längre kontakt med samtal i kombination med mediciner brukar behövas när man har sådana svåra problem som du har. Det förutsätter också att du inte försöker dölja hur dåligt du mår, vad du känner och pratar om och vilka tankar spökar i ditt huvud.
Tro mig - jag har sett många ungdomar som under lång tid har mått urdåligt, men som kommit att bli helt vanliga vuxna och fått ett bra liv.
Ge inte upp hoppet -  det ger dig kraft att kämpa vidare!
Ibland kräver det också en del krafter att få den hjälp som du behöver för att nå fram. Vägen är dock inte att du återigen skadar dig själv, utan att du talar och återigen talar om att du vill ha hjälpen som vuxna kring dig är skyldiga att ge dig.