Har självskadebeteende och skär mig
jag har självskadebeteende och skär mig. Jag brukar hålla det hemligt för mina föreldrar, men någon gång måste jag berätta. Min fråga är hur man slutar att skära sig?
En tjej på 12 år

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till  oss med din fråga om hur man slutar skära sig. Svaret är att ofta behöver man prata med någon under en tid om hur man kan göra med de jobbiga känslorna och tankarna som triggar självskadebeteendet. Många börjar självskada för att man mått dåligt på något vis och då kan behöva få hjälp även med det.
En del tycker att det hjälper att prata med sina föräldrar om att man självskadat och då kan de börja stötta en mer aktivt hemma.
Andra tycker tvärtom, att det kan kännas svårt att prata om det här med föräldrarna och kan då behöva få gå prata med någon professionell utanför familjen. Det finns några som ibland kan hitta ett eget sätt att bryta ett självskadebeteende på.
Om man försökt sluta skada sig, men känner att det är för svårt på egen hand (eller har självskadat sig flera gånger under en längre tid) då bör man gå och prata med någon.
Man kan då gå till skolkuratorn som också brukar kunna hänvisa vidare till BUP om man behöver mer ingående behandling.
Så - jag vill därför ge dig rådet att göra det som du redan har tänkt på: att börja berätta om din hemlighet för dina föräldrar. Kom ihåg att du inte behöver skämmas för att du fått problem med självskada, det viktiga är att du kan få hjälp med det.
Ge inte upp!
Du kan också läsa mer om självskadebeteende på Shedos webbplats om du vill.